بررسی کامل جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه به فرآیند جوش فولاد  با پوشش روی گفته می‌شود. جوش گالوانیزه کمی با فولاد‌ها متفاوت است و جریان، نقطه‌ی جوش و پارامترهای مختلف آن باید تنظیم شوند. برای انجام این جوشکاری ابتدا پوشش روی را برداشته و لوازم آن را آماده سازی می‌کنند. در این فرایند الکترود، عینک، ماسک و ابزار‌های مختلفی نیاز می‌باشند. جنس الکترود لازم است که با فلز مورد جوش یکسان باشد. برای انجام این جوشکاری روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه‌ی این مقاله از رستگار صنعت به طور کامل جوشکاری گالوانیزه را بررسی خواهیم کرد.

جوشکاری ورق گالوانیزه چیست؟

جوشکاری گالوانیزه به فرایند جوش همراه پوشش روی گفته می‌شود. گالوانیزه یعنی اینکه پوششی از روی سطح فولاد را احاطه کرده است. گالوانیزه کردن برخی فلزات در صنایع مختلف اهمیت بالایی دارد. آیا ورق گالوانیزه جوش می‌خورد؟ در پاسخ باید بدانید که بله با شرایط خاصی این جوشکاری قابل انجام است. جوشکاری گالوانیزه مانند سایر فولاد‌ها انجام می‌گیرد اما ابتدا باید پوشش روی کنار زده شود. در پایان جوشکاری دوباره پوشش روی بر سطح فلز افزوده می‌شود.

جوشکاری ورق گالوانیزه یکسری تفاوت‌هایی نیز با فولاد بدون پوشش دارد. در این جوشکاری باید جریان، سرعت، ولتاژ و برخی پارامتر‌ها تنظیم شوند. همچنین جوشکاری گالوانیزه در دمای ذوب ۴۲۰ درجه سانتی گراد اما فولاد در ۱۵۳۸ درجه انجام می‌شود. علاوه بر این جوشکاری این دو فلز از نظر نقطه‌ی تبخیر نیز با یکدیگر تفاوت دارند. نقطه‌ی تبخیر ورق گالوانیزه ۹۰۷ و فولاد ۸۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ درجه‌ی سانتیگراد است. جوشکاری گالوانیزه به روش لیزری، مقاومتی، دی اکسید کربن و برقی انجام می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

جوشکاری ورق گالوانیزه چیست

چگونگی انجام جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه چگونه انجام می‌شود؟ این جوشکاری با آماده سازی لوازم مورد نیاز، پاکسازی سطح مورد جوش و تماس دستگاه با سطح جوشکاری انجام می‌گیرد. در ابتدا وسایل جوشکاری مانند دستگاه مخصوص جوش ورق گالوانیزه، دستکش، عینک، ماسک، لباس کار و الکترود را آماده می‌کنند. نوع الکترود در این جوشکاری بسیار حائز اهمیت است. الکترود سیم فلزی رسانا است که با پوششی از مواد قلیایی، رتیلی یا رتیلی با پودر آهن و سلولزی احاطه شده است.

جنس سیم فلزی با سطح در حال جوش باید مشابه باشد. در مرحله‌ی دوم لازم است که روی فلز مورد جوش پاکسازی شود. پوشش گالوانیزه با سنگ زنی و سایر روش‌ها به طول کامل از روی فولاد را پاک می‌کنند تا جوش کیفیت بالایی داشته باشد. در پایان قطعه‌های ورق فولادی را برای انجام فرایند جوشکاری در محل ثابت و محکم نگه می‌دارند تا کار اصلی را به اتمام برسانند. جوشکاری ورق گالوانیزه چگونه است؟ در این بخش به این سؤال نیز پاسخ دادیم. نکته‌ی مهم دیگر این است که جوشکاری گالوانیزه طبق استانداردها‌ی تعیین شده انجام می‌شود. سنگ زنی مرحله‌ی نهایی با هدف جلوگیری از پاشش مواد مذاب صورت می‌گیرد.

نکات جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری ورق گالوانیزه و نکات ضروری آن در افزایش کیفیت فرایند اصلی بسیار کمک کننده هستند؛ همچنین رعایت چند نکته‌ی زیر در بهتر انجام شدن جوش تأثیر بالایی خواهند داشت:

  • در جوشکاری گالوانیزه باید از خوردگی فلز جلوگیری شود. برای این کار باید سطح مورد جوش از ورق گالوانیزه پاکسازی شود. بعد از تمیزکاری بلافاصله ضروری است که جوشکاری را انجام دهید. در غیر این صورت فولاد در اثر اکسید شدن، جو و عوامل دیگر دچار زنگ زدگی و خوردگی خواهد شد.
  • اگر پوشش در سطح فلز باقی بماند موجب ایجاد تخلل و حفره‌‌های متعدد بر روی جوش می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل در پاکسازی باید بیشتر دقت شود.
  • دمای تبخیر جوشکاری باید تنظیم شود. چونانجام این جوش با دماهای قطعه فلزی بدون پوشش باعث افزایش دود در محل جوشکاری می‌شود.
  • در پایان جوشکاری باید حداقل پوشش روی به اندازه‌ی ۱ تا ۴ اینچ روی قطعه ایجاد شود.
  • پوشش را بهتر است با اسپری یا رنگ‌های حاوی ذرات ترمیم کنید.

کاربرد جوشکاری ورق گالوانیزه

روش‌های جوشکاری ورق گالوانیزه

جوشکاری گالوانیزه با روش‌های مختلفی مانند دی اکسید کربن، برقی، مقاومتی، جوشکاری و لیزری قابل انجام است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • روش جوشکاری قوس فلز- گاز یا CO2 : این جوشکاری با استفاده از گاز دی اکسید کربن و یا مخلوطی از گاز‌های دیگر مانند آرگون انجام می‌شود. حداقل گاز دی اکسید کربن استفاده شده در این روش باید ۲۰ درصد باید. مقدار گاز بیشتر سبب افزایش کیفیت فرایند جوشکاری و جلوگیری از پاشش مواد مذاب خواهد شد.
  • جوشکاری برقی: جوشکاری برقی یکی از روش‌های رایج جوشکاری گالوانیزه است. در این روش از تبخیر پوشش روی و تخلل فلز در حال جوش جلوگیری می‌شود اما عمق نفوذ جوش کاهش می‌یابد. افزایش دهانه‌‌ی ریشه در این جوشکاری در افزایش عمق جوش مؤثر است.
  • جوشکاری مقاومتی: این روش برای قطعه‌های کمتر از ۵ میلی متر و با ضخامت کمتر انجام می‌شود. در روش مقاومتی روی ورق فشار کمتری اعمال می‌شود.

سخن پایانی

جوشکاری گالوانیزه به روش جوش فولاد با پوشش روی می‌گویند. این نوع جوشکاری در دمای ذوب و تبخیر، جریان و ولتاژ مناسب انجام می‌شود. در اجرای این نوع جوش باید از خوردگی و بخار پوشش روی جلوگیری شود تا کیفیت فرایند افزایش یابد. این جوشکاری با روش‌هایی مانند مقاومتی، روش جوشکاری برقی، جوشکاری با دستگاه جوش CO2  و غیره قابل انجام است. در بررسی جوشکاری ورق گالوانیزه این نکته مهم است که بین عمل پاکسازی پوشش روی و جوشکاری نباید فاصله باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.