بررسی کامل جوشکاری فورجینگ

جوشکاری فورجینگ با استفاده از دستگاه مخصوص جوشکاری انجام می‌شود. در این روش دو قطعه فلز مانند فولاد یا مس در اثر حرارت نرم شده سپس تحت فشار زیاد به یکدیگر متصل می‌شوند. در اتصال میلگرد‌ها جوشکاری فورجینگ کاربرد بالایی دارد که در آن سر دو میلگرد را جوش می‌دهند. حرارت لازم برای انجام کار در این جوشکاری راتوسط گاز اکسیژن و استیلن ایجاد می‌کنند. جوشکاری فورجینگ مزایا و معایب زیادی دارد. هزینه‌های کلی سازه‌ها را کاهش می‌دهد و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است. در ادامه‌ی این مقاله صفر تا صد جوش سر به سر یا فورجینگ میلگرد را بررسی خواهیم کرد با رستگار صنعت همراه باشید.

جوشکاری فورجینگ چیست؟

جوشکاری فورجینگ به اتصال دو قطعه‌ی فلزی در اثر حرارت و فشار زیاد گفته می‌شود در این روش از فلز‌هایی مانند فولاد، مس و آلومینیوم استفاده می‌شود. در ابتدا بهتر است بدانیم که فورجینگ چیست؟ نوعی روش جوشکاری است که در آن دو فلز اتصال شونده تحت دمای بالا و فشار با هم ترکیب یا فورج می‌شوند. در ابتدا یعنی دهه‌ی ۶۰ این جوشکاری تنها برای اتصال لوله‌ها و ریل‌ها رایج بود و سپس در صنعت میلگرد و ساختمان سازی مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه جوشکاری فورجینگ در خودروسازی، پل سازی، هواپیما سازی، تولید قطعات دوچرخه سازی و غیره کاربرد دارد. جوشکاری فورجینگ چیست؟ در این نوع جوشکاری دو فلز تا خمیر شدن حرارت داده می‌شوند. در حال حاضر این جوشکاری روشی رایج برای اتصال دو میلگرد به شمار می‌رود و با نامجوش فورجینگ سر به سر میلگرد نیز معروف است.

جوشکاری فورجینگ

معرفی جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد

فرآیند جوشکاری فورجینگ میلگرد و سایر فلزات تقریباً یکسان است. در معرفی کامل روش جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد. قبل از انجام جوش محل مورد جوش دو قطعه باید کاملاً پاکسازی شود. برای نتیجه‌ گیری بهتر جوشکاری، دو میلگرد باید در یک راستا قرار بگیرند. همچنین در صورتی که میلگرد‌ها از نظر ضخامت تفاوت زیادی دارند باید آن‌ها را تعویض کنید. اگر ویژگی‌های مختلف دو میلگرد یکسان باشند قطعاً کیفیت جوش افزایش می‌یابد.

روش اجرا: برای انجام جوش فورجینگ سر به سر میلگرد توسط دستگاه شعله‌ای تولید می‌شود. برای تولید این شعله یا حرارت از گاز اکسیژن و گازی مانند استیلن استفاده می‌کنند. میلگردها را به صورت سر به سر قرار می‌دهند و با گیره دستگاه آن‌ها را نگه می‌دارند. در این حالت با ایجاد حرارت حدود ۱۲۰۰ الی ۱۲۵۰ میلگرد‌ها را نرم یا پلاستیکی می‌کنند. سپس با اعمال فشار زیاد دو قطعه را به یکدیگر متصل می‌سازند.

مزایا و معایب جوشکاری فورجینگ

جوشکاری فورجینگ مزایای بالایی برای صنایع مختلف دارد به این علت امروزه بیشتر استفاده می‌شود. مزایا و معایب جوشکاری فورجینگ سر به سر میلگرد زیاد می‌باشند:

جوشکاری فورجینگ چیست

مزایای جوشکاری فورجینگ میلگرد

  • در این جوشکاری هزینه‌های کلی فرآیند جوش به علت کاهش نیروی انسانی و مخارج حمل و نقل کاهش می‌یابد.
  • بازیافت میلگرد‌های غیر قابل مصرف و بازگرداندن آن‌ها به چرخه‌ی تولید با این جوشکاری امکان پذیر است که از نظر اقتصادی به صرفه‌تر می‌باشد.
  • جوشکاری فورجینگ به علت کاهش وزن سازه استحکام ساختمان را افزایش داده و میزان مقاومت آن را در برابر زلزله بالا می‌برد.
  • در این روش سرعت اتصال بالا بوده که سبب صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان می‌شود.
  • در جوشکاری فورجینگ مصرف میلگرد در سازه‌ها کمتر است

معایب جوشکاری فورجینگ

جوشکاری فورجینگ در کنار مزایای فراوان دارای یکسری معایبی نیز می‌باشد:

  • فشاری که برای جوش دو سر میلگرد اعمال می‌شود باید یکسان باشد. اگر فشار در برخی نواحی کم یا زیاد شود کیفیت جوشکاری افت می‌کند.
  • در صورتی که محل جوش زود سرد شود کیفیت آن کاهش می‌یابد. در نتیجه محل جوش ممکن است شکسته شود.
  • آب و هوا جوشکاری فورجینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مناطق سردسیر کیفیت آن نسبت به مناطق گرمسیر کمتر می‌باشد.
  • جوشکاری فورجینگ باید توسط افراد ماهر انجام بگیرد در غیر این صورت جوش طبق اصول اجرا نخواهد شد.
  • گاز استیلن به دلیل کنترل نکردن حرارت جوش را با مشکل مواجه می‌سازد.

ابزار مورد نیاز در جوشکاری فورجینگ

جوش فورجینگ با استفاده از دستگاه مخصوص جوشکاری فورجینگ انجام می‌گیرد. این وسیله حرارت بالایی را برای فرایند جوش تولید می‌کند. دستگاه جوشکاری فورجینگ از مشعل، پمپ هیدرولیکی، مانومتر، شیلنگ مخصوص و فشار گاز تشکیل شده است. این دستگاه فشار را با پمپ و جک هیدرولیکی ایجاد می‌کند. مشعل در این دستگاه وظیفه‌ی ذوب کردن دو قطعه را بر عهده دارد.شما میتوانید برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر دز این زمینه و یا خرید و استعلام قیمت اینورتر جوشکاری در مدلهای مختلف با شماره های موجود در سایت با مشاورین ما در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

کاربرد جوشکاری فورجینگ

تست کردن صحت جوشکاری فورجینگ

امتحان یا تست فرایند جوشکاری فورجینگ با روش‌های کششی، خمشی و از روی شکل ظاهری قابل انجام است. در تست کششی دو سر میلگرد جوش خورده را با استفاده از دستگاهی می‌کشند. اگر در محل اتصال آن‌ها شکستگی به وجود آید نشان از بی کیفیت بودن جوشکاری می‌باشد. جوشکاری خمشی توسط دستگاه خم کن انجام می‌شود به این صورت که میلگرد‌ها را تا زاویه‌ی ۹۰ درجه خم می‌کنند. اگر در محل اتصال شکستگی ایجاد شود نشان دهنده‌ی کیفیت پایین کار است. در روش تست از روی ظاهر جوش، باید قطر قسمت جوش خورده و اندازه‌ی میلگرد شیب ملایمی داشته باشند. شیب تند نشان می‌دهد که جوشکاری به طور اصولی انجام نگرفته است.

سخن پایانی

جوشکاری فورجینگ یکی از روش‌های رایج اتصال دو میلگرد به یکدیگر می‌باشد. در این روش فلز‌ها را توسط دستگاه جوشکاری مخصوص تا نرم شدن حرارت می‌دهند. جوشکاری فورجینگ هزینه‌های کلی ساختمان‌ها را کاهش داده و با سرعت عمل بالایی انجام می‌شود. دستگاه مورد استفاده در این جوشکاری دارای اجزایی مانند مشعل و پمپ می‌باشد که هر کدام نقش خاصی بر عهده دارند. صحت جوشکاری فورجینگ پس از اجرا قابل بررسی است و با روش‌هایی مانند تست کششی و خمشی انجام می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.