جوشکاری فیوژن یا ذوبی چیست؟

جوشکاری فیوژن یا ذوبی یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های جوشکاری است که امروزه در صنایع مختلف بیشتر استفاده می‌شود. لوله‌های پلیمری از قبیل پلی اتیلن‌ها و پلی پروپیلن‌ها که در صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب و شبکه‌های آبرسانی بکار می‌روند، با بهره گیری از این روش جوشکاری می‌شوند. انتهای دو لوله در این روش باید بدون موانع و پارگی باشد. در حقیقت قبل از انجام جوش باید لوله‌ها پاکسازی و آماده سازی شوند. چون در این حالت کیفیت کار افزایش می‌یابد. این نوع جوشکاری در زمان سریع و با هزینه‌ی کمتری انجام می‌گیرد. برای جوش ابزار‌های زیادی لازم نیست. جوشکاری ذوبی مزایای بالایی دارد و دارای معایبی نیز می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله به جوشکاری ذوبی چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت با رستگار صنعت همراه باشید.

آشنایی با جوشکاری فیوژن یا ذوبی

در پاسخ به این سؤال که جوشکاری فیوژن چیست؟ باید بگوییم که با جوشکاری ذوبی تفاوتی ندارد. این کلمات از نظر مفهوم یکسان هستند.در واقع روش جوشکاری می‌باشند که برای اتصال دو لوله بکار می‌روند. جوشکاری فیوژن یا ذوبی اغلب برای اتصال لوله‌های پلیمری از قبیل پلی اتیلن و پلی پروپیلن استفاده می‌شود. این نوع جوش را با استفاده از دستگاه الکتروفیوژن انجام می‌دهند.

این دستگاه‌ها سیمی یا شارژی هستند و در مدت زمان کوتاهی لوله‌ها را به یکدیگر می‌چسبانند. در این روش با بهره گیری از گرمای دستگاه قطعه پلاستیکی را ذوب کرده و انتهای دو لوله را جوشکاری می‌کنند‌. داخل قطعه از سیم پیچ تشکیل شده که در استحکام آن بسیار مؤثر است، در واقع مقداری از لوله و قطعه در روش جوشکاری فیوژن ذوب می‌شوند. جریان دستگاه از طریق سیم پیچ‌های داخل قطعه عبور می‌کند و در زمان سریع فرآیند جوش صورت می‌گیرد.

عوامل مؤثر بر جوشکاری فیوژن

در جوشکاری فیوژن عوامل مهمی مؤثر هستند:

  • مدت زمان: زمان در این جوشکاری اهمیت بالایی دارد. در حالتی که همه‌ی عوامل برای جوش مهیا می‌باشد در زمان پیش بینی شده جوشکاری باید با کیفیت بالایی انجام بگیرد.
  • پاکسازی لوله‌ها: لوله‌ها باید بدون ذره‌ای آلودگی باشند تا با قدرت و استحکام بالایی به یکدیگر بچسبند.
  • فاصله: بین لوله‌ها باید فاقد فاصله باشد و این نکته خیلی مهم است. چون در غیر این صورت انجام جوش اهمیتی ندارد.
  • کیفیت مواد اولیه: برای انجام جوشکاری ذوبی لازم است که از مواد اولیه‌ی بسیار باکیفیتی استفاده کنید.

کاربرد جوشکاری فیوژن یا ذوبی

جوشکاری فیوژن یا ذوبی در صنایع مختلف و محل‌‌هایی که لوله‌های پلیمری کاربرد دارند استفاده می‌شود. لوله‌های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی در آب و فاضلاب، گاز و نفت و صنایع کشاورزی و آبرسانی شهری و روستایی بکار می‌روند. لوله‌ها برای انتقال آب و مایعات شیمیایی استفاده می‌شوند. در صورت نیاز به تعمیر با جوش ذوبی آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌سازند. لوله‌های پلی اتیلنی در انواع پلیمر‌های سبک یا با چگالی بالا تولید می‌شوند. جوشکاری فیوژن این مزایا را دارد که لوله‌های ضخیم‌تر را نیز متصل می‌کند.

شما میتوانید از طریق همین سایت اقدام به خرید انواع دستگاه های جوش و استعلام قیمت اینورتر جوشکاری نمایید و همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.

جوشکاری فیوژن

مزایای جوشکاری فیوژن

جوشکاری فیوژن از مزایای خاصی برخوردار می‌باشد که مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته است.

  • این نوع جوشکاری در زمان سریع قابل انجام است و سبب صرفه جویی در زمان می‌شود.
  • اتصال لوله‌ها با کمی دقت و مهارت به آسانی صورت می‌گیرد و به ابزار‌های پیچیده نیاز ندارد.
  • انجام جوشکاری ذوبی هزینه بر نمی‌باشد و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است.
  • این جوشکاری بصورت اتوماتیک بوده و به ناظر کیفی نیاز ندارد.
  • اتصال لوله‌ها در روش جوشکاری ذوبی در کیفیت بالایی انجام می‌شود. استحکام لوله‌ها افزایش می‌یابد و از نشتی کامل جلوگیری به عمل می‌آید.

معایب جوشکاری ذوبی

جوشکاری ذوبی در کنار مزایای فراوان یکسری معایبی نیز دارد. در اغلب موارد هزینه‌ی انجام این جوشکاری بالا می‌باشد. داخل قطعه‌ی جوش چون دارای سیم پیچ است بازیافت نمی‌شود. عدم بازیافت برای محیط زیست مضر بوده و هزینه‌ها‌ی صرف شده به چرخه‌ی تولید باز نمی‌گردد. سرعت بالای جوش باعث افت کیفیت لوله‌ها می‌شود. در این روش مقداری شن و ماسه یا گرد و خاک بین فرایند جوش نفوذ کرده و از چسبیدن بهتر لوله‌ها جلوگیری می‌کنند. برای این نوع جوشکاری روپوش گران قیمتی نیاز می‌باشد.

نکات هنکام کار با جوشکاری فیوژن

هنگام شروع جوشکاری فیوژن به چند نکته‌ی مهم باید توجه داشته باشید تا کیفیت کار افزایش یابد.

  • دقت کنید که انتهای لوله‌ها بدون خراشیدگی باشند.
  • ولتاژ دستگاه را با توجه به نوع جوش کنترل کنید.
  • در هنگام آماده سازی دو لوله باید بسیار تراز باشند و فاصله‌ای بین آن‌ها مشاهده نشود.
  • اگر در یکی از لوله‌ها پارگی مشاهده کردید باید آن قسمت را جدا سازید.
  • فرایند جوش را با مهارت بالایی به انجام برسانید.
  • در فرایند جوشکاری امنیت خود را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

جوشکاری فیوژن روشی برای اتصال دو لوله می‌باشد که توسط دستگاه الکتروفیوژن انجام می‌گیرد. در این روش دستگاه با ولتاژ مناسب قطعه و قسمتی از لوله را ذوب کرده و آن‌ها را به یکدیگر اتصال می‌دهد. محل اتصال باید فاقد گرد و خاک و پارگی باشد تا جوش باکیفیتی ایجاد شود. برای انجام جوشکاری فاصله‌ی لوله‌ها و کیفیت مواد اولیه مهم است تا استحکام جوش بالا باشد. جوشکاری ذوبی در صنایع بسیار کاربردی است و برای اتصال لوله‌ها استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.