انواع گاز جوشکاری

آیا می‌خواهید در جایگاه یک جوشکار اطلاعات کامل و مفیدی در خصوص انواع گازهای جوشکاری داشته باشید؟ آیا نمی‌دانید کدام گازها بی اثر و فعال هستند و یا به چه نوعی گاز بی اثر می‌گویند؟ امروزه با ظهور دستگاه‌هایی از جمله Mig و Tig فرایند و روند جوشکاری در کارگاه‌ها بسیار راحت‌تر شده است؛ چرا که جوشکار می‌تواند با کمک این دستگاه و همچنین به همراه گاز جوشکاری فعالیت خود را انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با رستگار صنعت در ادامه این مقاله همراه باشید.

گاز جوشکاری چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

امروزه و با ظهور دو دستگاه Mig و Tig در فرایند جوشکاری نیاز به استفاده از انواع گازهای جوشکاری شده است. چرا که برای جوشکاری از طریق این دو دستگاه ما باید از یک سری گازهای بی اثر و فعال استفاده کنیم تا روند جوشکاری دو فلز انجام شود. دلایل مختلفی علاوه‌بر استفاده از این دو دستگاه وجود دارد تا به هنگام جوشکاری از این‌ها گازها استفاده کنیم. از جمله مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • محافظت از فلزهای مورد استفاده به هنگام جوشکاری
  • محافظت از شخص جوشکار
  • حرارت دادن به فلز مورد نظر
  • ایجاد یک نتیجه بسیار تمیز و براق و پایداری در جوشکاری
  • محافظت قوس الکتریکی از ناخالصی‌ها که شامل هوا، گرد و غبار و گازهای دیگر می‌شود.

گازهای جوشکاری به نوبه‌ی خود و با توجه به کاربرد به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که می‌توانیم به گازهای بی اثر و گازهای فعال اشاره کنیم.

گازهای بی اثر یا نام دیگر آن‌ها خنثی به گاز‌هایی می‌گویند که در محیط‌های مختلف همراه با دماهای مختلف هیچ واکنشی نشان نداده و در مقابل مواد دیگر نیز خنثی هستند. در مقابل گازهای فعال یا واکنش پذیر گازهایی هستند که به سرعت با مواد مختلف واکنش می‌دهند و در محیط‌هایی با دماهای مختلف از خود واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا دوام جوش نیز کاهش پیدا کرده و تضعیف شود. دقت داشته باشید استفاده از گازهای جوشکاری برای تعدیل هوای اطراف جوش استفاده می‌شود و برای نتیجه گرفتن این موضوع لازم است تا از گازهای مختلف با اثرگذاری مطلوب استفاده شود.

کاربردهای انواع گازهای جوشکاری

گازهای جوشکاری باعث می‌شوند تا هیچ عنصر نامطلوبی وارد منطقه جوشکاری نشده و گازهای فعالی که از طریق گازهای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، یک تغییر مثبت در طول جوشکاری ایجاد می‌کنند. این موضوع همچنین باعث می‌شوند تا روند و نحوه اتصال مواد یا همان قطعات فلزی بهبود ببخشد.

شما میتوانید از طریق همین سایت اقدام به خرید و استعلام قیمت اینورتر جوشکاری و مقایسه انواع آن نمایید.

انواع گاز های اینوتر جوشکاری

۹ گاز پر مصرف در جوشکاری

شاید شما نیز به عنوان یک جوشکار تازه کار سوال‌های مختلفی در خصوص گازها داشته باشید. از جمله سوالاتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در جوشکاری از چه نوع گاز جوشکاری استفاده می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانید چند نوع گاز وجود داشته و از پر مصرف‌ترین گازها کدامند. گازهای مختلفی به هنگام فعالیت جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این گازها معروف به گاز بی اثر مانند هلیوم و آرگون بوده و برخی دیگر آن‌ها گازهایی هستند که واکنش پذیر هستند. در ادامه به معرفی ۹ مورد از گازهای پر مصرف در طول جوشکاری می‌پردازیم.

گاز اول/ هلیوم

هلیوم نوعی گاز بوده که فرایند جوشکاری جهت نفوذ عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاز باعث افزایش گرمای ورودی است. هنگامی که گاز آرگون با هلیوم مخلوط شود می‌توان به راحتی به یک قوس ثابت رسید. این گاز با خواص شروع ناسازگاری آن نیز مقابله می‌کند. نکته قابل توجه در خصوص این گاز این است که استفاده از این گاز به تنهایی می‌تواند گران قیمت باشد.

مزایا مختلف استفاده از گاز هلیوم

  • گاز هلیوم ویژگی‌های بسیار مناسبی برای استفاده در جوشکاری داشته که برخی از این مزایا در زیر آمده است.
  • نبود خطر برای جوشکاری
  • مانع از اکسایش به هنگام جوش زدن ( محل جوش زدن دو قطعه )
  • افزایش کیفیت جوش

دومین گاز / گاز آرگون

آرگون یکی از گازهایی که عمدتا هنگام جوشکاری دو فلز فولاد ضد زنگ با آلومینیوم مورد استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید از دستگاه Tig استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از گاز آرگون استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید امنیت مربوط به محیط mig را نیز افزایش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از گاز آرگون استفاده کنید.

مزایا استفاده از گاز آرگون

  • افزایش سرعت جوش
  • به عنوان یک گاز محافظ

سومین گاز / گاز اکسیژن

این گاز به طور معمول با دیگر گازهای محافظ مخلوط می‌شود. علت آن نیز به خاطر سیالیت یا همان مایع شدن فلز مذاب است. با استفاده از این کار همچنین می‌توانید روند جوشکاری را افزایش دهید.

چهارمین گاز / دی اکسید کربن co2

متداول ترین گاز برای جوشکاری در محیط مربوط به دستگاه mig جهت محافظت استفاده از این گاز است. استفاده از این گاز به نسبت کم‌تر از آرگون هست. البته دقت داشته باشید تعداد جوش‌های با کیفیت بالا و یکسان تولید نمی‌کند. این گاز نیز زمانی که با آرگون مخلوط شود پاشش آن کم‌تر و جوش‌های بهتری را می‌تواند ایجاد کند.

پنجم گاز / نیتروژن یا N

از دیگر گازهای ارزان قیمت که جزو گازهای محافظ نیز محسوب می‌شود گاز نیتروژن است. این گاز باعث افزایش نفوذ جوش و پایداری قوس در هنگام مخلوط شدن با گازهای دیگر می‌شود.

ششمین گاز / گاز هیدروژن

این گاز هنگامی که به گاز آرگون اضافه می‌شود، نفوذ عمیق‌تر و همچنین سرعت جوشکاری را نیز افزایش می‌دهد. اگر هیدروژن، آرگون و دی اکسید کربن می‌تواند باعث افزایش و بهبود نفوذ جوش شود. از دیگر گازهای پر استفاده در جوشکاری می‌توان به استیلن، پروپان و پروپیلن اشاره کرد. اگر می‌خواهید برای جوشکاری ذوبی غیر ساختاری از یک گاز استفاده کنید باید از پروپیلن استفاده کنید.

گاز استیلن نیز یکی از گازهای بسیار ارزان قیمت در بین گازهای جوشکاری است که با ترکیب آن با اکسیژن می‌تواند به عنوان یک منبع سوخت به حساب بیاید. دقت داشته باشید گاز پروپان نیز برای جوشکاری گاز مناسب نبوده و برای لحیم کاری استفاده می‌شود.

هفتمین گاز / گاز استیلن

استیلن به نسبت ارزان و بسیار قابل اشتعال محسوب می‌شود و در برخی از فرآیندهای جوشکاری، به عنوان یک منبع سوخت با استفاده از اکسیژن، به کار می‌رود. با تولید شعله گرم، این گاز قادر به برش و جوش دادن اکثر فلزها است. کاربردهای اصلی استیلن در جوشکاری شامل کاربری آن در جوشکاری کاربید یا اکسیژن-استیلن می‌باشد.

هشتمین گاز / گاز پروپان

گاز پروپان برای انجام جوشکاری مناسب نیست؛ به جای اینکه از گاز، پس از اتمام مراحل جوشکاری، از پروپان به عنوان یک منبع سوخت برای فرآیند لحیم کاری استفاده می‌شود. پروپان به عنوان یک گاز قابل اشتعال و قابل احتراق در انواع کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نهمین گاز / گاز پروپیلن

پروپیلن در حالی که گاز خالص نیست (با اکسیژن مخلوط شده است)، در حرارت بسیار بالاتری نسبت به پروپان و اکسیژن می سوزد و برای جوشکاری ذوبی غیر ساختاری، لحیم کاری و گرمایش مناسب است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفهوم گازهای جوشکاری را به هنگام جوش زدن دو قطعه آشنا کنیم. کاربرد گازهای جوشکاری در جوشکاری با توجه به نوع آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال استفاده از گاز پروپیلن در یک محیط و برای یک ماده و در مقابل استفاده از گاز هلیوم برای همان محیط و برای همان ماده می‌تواند متفاوت و اشتباه باشد. پس در ابتدا لازم است تا بدانید کدام گاز مناسب برای چه نوع محیط و چه نوع فعالیتی است. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ۹ مورد از گازهای جوشکاری آشنا کرده و بگوییم کدام گاز مناسب کدام مواد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.