هر آنچه که باید درباره برق زدگی چشم در جوشکاری بدانید

جوشکاری و کار با انواع اینورتر جوشکاری یکی از فعالیت‌هایی است که در کاربرد‌های متعددی نقش مهمی ایفا می‌کند. این کار نیاز به ایمنی بالا دارد و چنانچه به نکات مورد نظر در این راستا توجه نشود، عوارض مختلفی ایجاد می‌شود. یکی از عوارض شایع و عمده‌ای که در هنگام جوشکاری رخ می‌دهد، برق زدگی چشم است. برق‌زدگی علائمی دارد که با شناخت آن‌ها می‌توانید به راحتی درمان کنید.

علائم برق زدگی چشم هنگام جوشکاری با دستگاه جوش

زمانی که چشم در زمان جوشکاری دچار برق زدگی می‌شود، علائم مختلفی بروز می‌کند. درد چشم خفیف تا شدید، قرمز و پرخون شدن چشم را شاهد خواهید بود؛ همچنین برخی مواقع فرد احساس می‌کند یک شیء خارجی در چشم فرو می‌رود که خیلی آزار دهنده است. تار شدن بینایی و احساس فشار به چشم از دیگر علائمی است که در زمان برق زدگی بروز می‌کند. گاهی نیز احتمال نابینایی موقتی و یا تار شدن بینایی وجود دارد. حساسیت به نور و آبریزش چشم‌ها هم می‌تواند در زمان برق زدگی چشم رخ دهد. احتمال خارش و سوزش چشم هم وجود دارد. تمامی این علائم ممکن است بروز کند که شدت آن در افراد متفاوت است. گاهی اگر برق زدگی شدید باشد، احتمال کور شدن فرد وجود دارد.

برق زدگی

برای سوزش چشم بعد از جوشکاری چه کنیم؟

اگر در زمان جوشکاری دچار برق زدگی چشم شدید برای رفع سوزش و دیگر مشکلات راه‌های مختلفی وجود دارد. در زیر به بررسی برخی از این درمان‌ها می‌پردازیم:

·استفاده از چای کیسه‌ای

در این موقع چای کیسه‌ای را بر روی چشم‌ها گذاشته و نتیجه آن را فوری خواهید دید. چای کیسه‌ای را استفاده کرد سپس داخل یخچال قرار دهید تا خنک شده و پس از آن بر روی چشم‌ها قرار دهید. بهتر است این کار را چند بار در روز انجام دهید تا درد و تورم چشم‌ها کم شود.

·استفاده از آلوئه ورا

استفاده از ژل آلوئه ورا برای برق زدگی چشم خیلی خوب است. برای استفاده از این ژل باید آن را حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی پلک‌ها قرار داد. این کار درد چشم را کم کرده و تورم و قرمزی چشم را نیز کاهش می‌دهد.

·استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد مثل یخ استفاده کنید؛ زیرا عفونت چشمی را کم می‌کند. استفاده از کمپرس سرد چشم را خنک کرده و ورم و قرمزی چشم‌ها را کم می‌کند.

·استفاده از شیر

یک پنبه یا پارچه تمیز را در شیر سرد آغشته کرده و بر روی پلک‌ها قرار دهید. موادی که در شیر وجود دارد، حساسیت چشم‌ها را کم کرده و جلوی خشکی چشم را می‌گیرد.

·استفاده از گلاب

از دیگر راه‌های درمان سوزش بعد از جوشکاری و رفع برق زدگی استفاده از گلاب است. گلاب به نوعی مسکن برای درد چشم بوده و استفاده از آن توصیه می‌شود. پنبه‌ای را به گلاب سرد آغشته کرده و حدود ۲۰ دقیقه بر روی چشم‌ها قرار دهید.

·استفاده از سیب زمینی

سیب زمینی را به صورت ورقه‌ای برش داده و داخل یک پارچه مرطوب بگذارید و آن را ۲۰ دقیقه بر روی چشم‌ها قرار دهید. توجه کنید که هم سیب زمینی و هم دستمال هر دو باید سرد باشند تا تأثیر بگذارد. این راهکار خیلی زود قرمزی و ورم چشم‌ها را برطرف می‌کند.

·استفاده از روغن بادام و بنفشه

طب سنتی برای درمان برق زدگی و سوزش بعد از جوشکاری استفاده از روغن بادام و بنفشه را پیشنهاد می‌دهد. این روغن‌ها را بر روی پلک‌ها ‌زده تا چشم تحریک شود و اشک‌سازی رخ دهد. این کار مانع از خشکی چشم شده و درد را نیز کم می‌کند.

·روغن کرچک

دیگر مسکنی که می‌توانید برای درمان برق زدگی استفاده کنید، روغن کرچک است که برای درد چشم‌ها پیشنهاد می‌شود.

·استفاده از تخم گشنیز

اول تخم گشنیز را ۲۴ ساعت داخل آب قرار داده تا خوب خیس شود. پس از آن آب آن را بخورید.

·استفاده از قطره

برای برق زدگی قطره‌های باز‌کننده و شل‌کننده مردمک چشم استفاده می‌شود. وقتی گرفتگی ماهیچه‌های قرنیه برطرف شود، درد چشم هم کمتر خواهد شد؛ همچنین برای کاهش تورم و جلوگیری از عفونت نیز مناسب هستند.

برق زدگی چشم هنگام جوشکاری با دستگاه جوش

برق زدگی چشم بر اثر جوشکاری

برق زدگی چشم از مشکلات رایج در جوشکاری است که ممکن است برای هر جوشکاری رخ دهد. در هنگام کار باید از لوازم ایمنی استفاده کرد، اما زمانی که به این مورد توجه نشود و فرد بدون هیچ گونه ایمنی کار را انجام دهد، احتمال بروز این چنین مشکلاتی افزایش می‌یابد. در برق زدگی نور ماورا بنفش قوی به چشم‌ها خورده و مشکلات مختلفی را به همراه دارد. در این موقع فرد خیلی اذیت شده و باید به فکر راهی برای درمان آن بود. بهبودی برق زدگی حدوداً یک الی دو روز طول می‌کشد که فرد باید استراحت کرد و توصیه‌های پزشکی لازم را رعایت نماید.

علت برق زدن چشم در جوشکاری

برق زدگی چشم در جوشکاری به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. قرنیه چشم در برابر نور خیلی حساس است و نمی‌تواند در برابر نور و برقی که از جوشکاری ساتع می‌شود، مقاومت کند. در برق زدگی احتمال از بین رفتن لایه‌های قرنیه چشم وجود داشته و حتی گاهی باعث آب مروارید در چشم می‌شود. علت این مشکل عدم استفاده از عینک و ماسک مخصوص جوشکاری است.

سخن پایانی

در مطالب فوق به برق زدگی چشم در جوشکاری اشاره کردیم. زمانی که در هنگام انجام این فرآیند نکات ایمنی رعایت نشود و از ماسک و عینک مخصوص استفاده نشود، مشکلاتی پیش می‌آید. برق زدگی چشم به دلیل برخورد اشعه به چشم رخ داده و علائم مختلفی دارد. برای برطرف کردن این مشکل روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در سایت رستگار صنعت می‌توانید تمامی نکات و ترفندهای لازم را برای جوشکاری اصولی مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.