تفاوت جوش آرگون با جوش co2 چیست؟

برای جوشکاری، انواع و روش‌های گوناگونی وجود دارند که هرکدام از آنها در شرایط و زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان این روش‌ها، دستگاه جوش‌آرگون و جوشکاری CO2 به‌عنوان دو روش اساسی و حیاتی شناخته می‌شوند که امروزه در صنایع گوناگون و با کاربردهای گسترده‌ای به‌کار گرفته می‌شوند. این دو دستگاه به صورت کلی یک عمل ( عمیلیات جوشکاری ) انجام میدهد اما در هر دو این ها یک تفاوت بسیار عمده وجود دارد که میخواهیم در ادامه این مطلب به این موضوع بپردازیم.

جوش آرگون یا TIG چیست؟

قبل از هر چیز باید بگوییم، توجه به جوشکاری TIG با گاز آرگون چرا ضروری است؟ این روش جوشکاری به نام “جوش آرگون” یا TIG شناخته می‌شود، زیرا گاز آرگون به عنوان گاز محافظ در این روش استفاده می‌شود. جوشکاری آرگون یکی از روش‌های ذوبی است که با استفاده از الکترود تنگستن انجام می‌شود. در این فرایند، الکترود تنگستن مصرف یا ذوب نمی‌شود، بلکه فلز با استفاده از گرما به وجود آمده از قوس الکتریکی ذوب شده و مهره جوش بر روی قطعه کار ایجاد می‌شود.

در جوشکاری آرگون در مقایسه با جوش CO2 باید به این نکته توجه داشت که که جوشکاری آرگون نیازمند دقت بیشتری است. در این روش، علاوه بر هدایت الکترود تنگستن، باید فیلر یا سیم پرکننده را در امتداد قطعه کار نیز هدایت کنید. استفاده نادرست می‌تواند منجر به نفوذ زیاد و حتی سوراخ شدن قطعه کار شود یا با سرعت بالا، مهره جوش مناسبی ایجاد نشود. بنابراین، تنظیمات صحیح در جوشکاری آرگون بسیار حیاتی است تا از ایجاد عیوب در جوش جلوگیری شود.

دستگاه جوش آرگون

تجهیزات جوشکاری آرگون

دستگاه های جوش آرگون را به طور معمول برای جوشکاری ظریف مورد استفاده قرار میگیرد و برای کار با این دستگاه به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • دستگاه اینورتر جوشکاری AC و DC
  • کپسول گاز آرگون
  • تورچ جوشکاری آرگون
  • تنگستن
  • رگولاتور برای تنظیم فشار گاز محافظ خروجی
  • شلنگ دوقلو
  • کپسول گاز محافظ آرگون یا هلیوم
  • فیلر یا سیم پر کننده
  • کابل های اتصال

جوش CO2 چیست؟

در جوشکاری CO2 نیاز به استفاده از لایه گاز محافظ داریم تا از ورود هوا به حوضچه مذاب جلوگیری کنیم و از ایجاد عیوب در جوشکاری جلوگیری کنیم.

جوشکاری CO2 به منظور اتصالات فلزات یا جوش دادن قطراتی با ضخامت حداکثر 40 میلی‌متر استفاده می‌شود. سرعت جوش در این روش نسبت به جوش آرگون بیشتر بوده و در بسیاری از صنایع و فعالیت‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از تفاوت‌های مهم میان جوش آرگون و CO2، ضخامت فلزی است که در آن‌ها جوش داده می‌شود. در جوشکاری CO2 حداکثر قطر فلز جوش داده شده 40 میلی‌متر است در حالی که در جوش آرگون این مقدار 5 میلی‌متر است. همچنین، در جوشکاری آرگون از جریان برق DC و AC استفاده می‌شود، درحالی که در جوشکاری CO2 تنها از جریان DC استفاده می‌شود.

جوشکاری CO2 معمولاً در صنایع مختلفی مانند ساخت و ساز، جوش دادن فلزات کربنی و فلزات با ضخامت تا 40 میلی‌متر به کار می‌رود.

جوشکاری co2

تجهیزات جوشکاری CO2

تجهیزات جوشکاری co2 به مراتب کمتر و ارزان تر از آرگون بوده و بهتر در دسترس قرار دارند. برای کار با دستگاه جوش CO2 به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • کپسول گازco2
  • پک سری کامل ترچ
  • گرمکن کپسول گاز CO2
  • دستگاه جوشکاری CO2
  • مانومتر گاز CO2  به همراه شیلنگ مربوطه

فرق جوشکاری با دستگاه جوش آرگون و دستگاه جوش CO2

تفاوت عمده در این دو نوع جوشکاری این است که با دستگاه های جوشکاریco2 برای جوشکاری سطوح سنگین از جمله : جوشکاری انواع شاسی های صنعتی ، ساخت ماشین آلات، سازه های بزرگ و فلزی ، ساخت سوله و..  مورد استفاده قرار گرفته  اما با استفاده از دستگاه های جوش آرگون جهت جوشکاری انواع منبع های فلزی ، نرده هاب استیل و … مورد استفاده قرار میگیرد.

دستگاه جوش co2 با توجه به مدت زمان مورد استفاده و نوع عملکرد آن به دو دسته سیستم آب خنک و سیستم هوا خنک  تقسیم بندی میشود اما در دستگاه های جوش آرگون سیستم عملکرد آن فقط بر اتحساب هوا خنک می باشد .

این را هم باید یاد آور شد که در هر دونوع دستگاه جوش، میزان قدرت خروجی بسیار مهم و حائز اهمیت است به طور مثال دستگاه های جوشکاری CO2 هوا خنک رستگار صنعت به دو مدل : دستگاه جوش CO2 رستگار صنعت مدل RSC2_250 و دستگاه جوش CO2 رستگار صنعت مدل RSC2_315  تقسیم شده که با توجه به میزان خروجی آنها کارکرد آنها هم متفاوت میشوند و علاوه برآن نکته دیگر در مدت زمان کارکرد یک سره دستگاه های جوش کاری است به طور مثال اگر برای جوشکاری در مدت زمان 5 ساعت در روز به صورت مقطعی بخواهید جوشکاری انجام دهید پیشنهاد ما دستگاه های  جوشکاری CO2 هوا خنک است اما اگر برای مدت زمان طولانی تر و کارکرد یکسره میخواهید، پیشنهاد ما جوشکاری با دستگاه های جوشکاری آب خنک میباشد .

اما در دستگاه های جوشکاری آرگون نکته حائز اهمیت آمپر خروجی دستگاه و نوع پالی یا ساده بودن آن است که این مسئله در دستگاه های جوشکاری آرگون بسیار کاربردی است.

فرق جوشکاری آرگون یا جوشکاری co2

نکته مهم در کارکرد با دستگاه های جوشکاری آرگون و CO2

پیشنهاد میشود حتما در هنگام کار با دستگاه های جوشکاری آرگون حتما از دستکش مخصوص آرگون طول بلند ، لباس کار آرگون مخصوص و ماسک جوشکاری مخصوص مورد استفاده قرار گیرد به این دلیل که در دستگاه های جوشکاری آرگون با توجه به میزان تشعشع ایجاد شده امکان صدمه زدن وجود دارد اما در دستگاه های جوشکاری CO2 این حجم حساسیت وجود ندارد و میتوان از تجهیزات ایمینی عمومی موزد استفاده قرار داد.

سخن پایانی

ما در مطلب امروز به بررسی عملکرد و تفاوت های جوشکاری با دستگاه جوش آرگون و دستگاه جوش CO2 پرداختیم. به طور خلاصه جوشکاری با گاز آرگون، به ویژه برای فلزات نازک، کیفیت اتصال بالاتری را ارائه می‌دهد. اما جوشکاری با CO2 برای انواع گسترده‌ای از فلزات با ضخامت‌های مختلف کاربرد دارد. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر در زمینه انواع اینورتر های جوشکاری دارید میتوانید با مشاورین ما در رستگار صنعت در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.