کاربرد ولوم های اینورتر جوشکاری

دستگاه جوش از دستگاه‌هایی محسوب می‌شود که در بین صنعتگران کاربرد گسترده‌ای دارد‌. استفاده از آن مزایای زیادی دارد. روی دستگاه‌های جوش، ولوم‌های اینورتر نصب می‌شود. هر چقدر تعداد ولوم‌ها بیشتر باشد کار با دستگاه پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهد شد ولی در عوض قدرت کار و کاربرد آن بیشتر خواهد شد. ما در مطلب امروز قصد داریم در مورد کاربرد ولوم‌های اینورتر اطلاعات بیشتری ارائه کنیم. برای آشنایی با ولوم‌ها و قابلیت‌های دستگاه جوش اینورتر با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

انواع ولوم اینورتر جوشکاری

ولوم اینورتر نصب شده در دستگاه‌های جوشکاری متنوع بوده و سایزهای مختلفی دارند. از انواع  ولوم‌های دستگاه جوش اینورتر می‌توان موارد زیر را نام برد:

ولوم current

نصب این ولوم روی دستگاه جوش اینورتر به صورت پیچ تنظیم شدت جریان است. برای تنظیم میزان جریان خروجی دستگاه می‌توان با کمک این ولوم به صورت دستی اقدام کرد و در نتیجه به تعیین قوس الکتریکی حاصل شده برای آغاز جوشکاری پرداخت. البته باید به نوع الکترود توجه کنید.

هر چقدر حد آمپر دستگاه نصب شده روی برچسب‌های اینورتر بیشتر باشد و به عبارتی بالاترین اندازه باشد، بالاترین حد الکترودهای متناسب با دستگاه را نشان می‌دهد. به الکترودی که نمی‌تواند جریان بالا را تحمل کند نباید جریان بالا داده شود.

ولوم های اینورتر جوشکاری

ولوم arc force یا قدرت قوس ولوم arc force یا قدرت قوس الکتریکی

این ولوم برای اینکه قدرت و پایداری قوس الکتریکی را افزایش دهند کاربرد دارد. ولوم مزبور برای کنترل در جوشکاری الکترود دستی (SMAW) و نفوذ جوش روی آن استفاده می‌شود. با توجه به کم و زیاد شدن میزان نفوذ جوش، تکنولوژی Arc force می‌تواند روی دستگاه جوش  یک قوس یکنواخت و ملایم به وجود آورد یا نفوذ زیادی روی قطعه کار ایجاد کند. با افزایش میزان قدرت قوس،  آمپراژ بیشتری روی قطعه اعمال می‌شود.

به عقیده برخی از افراد، وجود ولوم Arc force  روی دستگاه ضرورت ندارد و چیز اضافی است اما آنها اشتباه می‌کنند. با وجود Arc Force‌  اگر جوشکار در هنگام جوشکاری، اشتباهی اقدام به چسباندن الکترود به کار کند آمپراژ کمی بالا رفته و جوشکاری می‌تواند ادامه یابد.

با افزایش طول قوس الکتریکی، حوضچه جوش روان‌تر شده و مواد مذاب هم روان تر خواهد شد. به کمک این تکنولوژی مواد مذاب دیرتر سرد شده و جوشکاری هم تمیزتر انجام می‌شود؛ همچنین طول قوس تنظیم می‌گردد.

کار با ولوم اینورتر جوشکاری

ولوم hot start

برای کار با دستگاه جوشکاری، میزان ولتاژ و قوس الکتریکی اولیه بسیار اهمیت دارد. گاهی در هنگام شروع به کار به دلیل سرد بودن یا مرطوب بودن الکترود، الکترود به قطعه کار چسبیده و انجام جوشکاری به مشکل بر می‌خورد. به همین دلیل این قوس به ویژه برای افراد تازه کار اهمیت زیادی دارد.

 

با تنظیم ولوم Hot Start می‌توان به تعیین میزان شروع قوس الکتریکی پرداخت و از شوک اولیه ناشی از آغاز قوس الکتریکی جلوگیری کرد. این ولوم روی یک دستگاه جوشکاری، میزان قوس الکتریکی را از همان اول تنظیم می‌کند و مانع از چسبیدن الکترود به قطعه می‌شود. با تنظیم کردن این ولوم، جریان خروجی با بیشترین قدرت شروع به کار کرده و سپس جریان آن کاهش می‌یابد تا به میزان لازم  در ولوم Current برسد.

قابلیت ها و کلیدهای روی اینورتر جوشکاری

علاوه بر ولوم‌هایی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم انواع دیگری از دکمه‌ها و قابلیت‌ها وجود دارند که روی دستگاه جوشکاری نصب شده‌اند. این کلیدها عبارتند از:

کلید VRD

افراد هنگام کار روی اسکلت‌های فلزی ساختمان باید حواسشان جمع باشد؛ چرا که این اسکلت‌ها می‌توانند الکتریسیته را به اندام آنها منتقل کند. به همین خاطر روشن بودن این کلید برای زمان‌هایی که در مکان‌هایی کار می‌کنید که امکان برق گرفتگی زیاد است بسیار کمک کننده است. این کلیدها می‌توانند سطح ولتاژ را از ۹ الی ۱۵ ولت کاهش دهند و سلامت شما را تضمین کند. همچنین روشن بودن این کلید سبب می‌شود هنگام کار با قطعاتی  که ضخامت کمی دارند، قطعه کار سوراخ نشود.

اگرچه کلید VRD‌ مزایای زیادی دارد اما نباید روی سطوح فلزی زنگ زده استفاده شود. استفاده از این کلید روی سطوح زنگ زده گازهای حاصل از جوش الکترود و رنگ فلز را به مدت طولانی پخش می‌کند و ممکن است منجر به مسمومیت شود.

تنظیمات ولوم اینورتر جوشکاری

کلید TIG

این کلید روی برخی از اینورتر‌ها، مانند اینورتر دیجیتال پلاس مدل ۲۱۶۰ آروا وجود دارد. این دکمه دستگاه جوش اینورتر را از حالت جوشکاری دستی به جوشکاری تنگستن تبدیل می‌کند.

جوشکاری تنگستن به نوعی از جوشکاری قوسی خاص با الکترود تنگستن گفته می‌شود که نیازمند لوازمی مانند تورچ و کپسول است. در این نوع از جوشکاری برای پوشش قطعات از گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاهی به آن جوشکاری آرگون نیز می‌گویند. در این نوع فرآیند، الکترود، جریان الکتریکی ایجاد می‌کند و به منطقه قوس می‌رساند.

کلید SYN

نوعی از حالات جوشکاری را جوشکاری سینرژیک یا جوشکاری دستی می‌نامند. به کمک این کلید سایز الکترود دستگاه انتخاب می‌شود. بعد از روشن کردن این کلید هر نوع الکترودی در حوزه‌ آمپر دستگاه قابل استفاده است. در این حالت دستگاه می‌تواند تنظیمات متناسب با الکترود را به صورت هوشمند ارائه کند.

تنظیم ولوم های اینورتر جوشکاری

سخن پایانی

ما در مطلب امروز در مورد کاربرد ولوم‌های اینورتر جوشکاری صحبت کردیم. صنایع تولیدی و بازرگانی رستگار صنعت در زمینه تولید و طراحی و همچنین عرضه بهترین انواع ابزارآلات صنعتی فعالیت می‌کند. تمام محصولات با بهره‌گیری از دانش متخصصان برجسته با بهترین مواد اولیه و با دستگاه‌های پیشرفته تولید شده‌اند و کیفیت بالایی دارند.چنانچه قصد خرید اینورتر جوشکاری دارید میتوانید از طریق سایت انواع اینورترها را با هم مقایسه و سپس اقدام به خرید با بهترین قیمت نمایید. در صورت داشتن هر گونه سوال با مشاوران ما در این سایت ارتباط برقرار کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.