دلایل اصلی چسبیدن الکترود جوشکاری به قطعه کار

جوشکاری فرآیندی است که باید فرد مهارت بالایی داشته باشد و طبق اصول و تکنیک‌های موجود آن را انجام دهد. در حین جوشکاری ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود که یکی از آن‌ها چسبیدن الکترود به قطعه کار است. این مشکل به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد که بهتر است با آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید آن را برطرف نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با رستگار صنعت در ادامه این مقاله همراه باشید.

الکترود جوشکاری چیست؟

الکترود جوشکاری از قطعات ضروری برای جوشکاری است. این قطعه می‌تواند جریان برق را از خود عبور داده و زمانی که بین دو فضای خالی قرار داده می‌شود، فضا را پر کرده و دو قطعه را به هم وصل می‌کند. پوشش این قطعه از فلاکس بوده و در جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که به نوع جوشکاری بستگی دارد. برای شروع جوشکاری باید اول تجهیزات مورد نیاز را فراهم کرد که مهم‌ترین آن‌ها الکترود یا سیم جوش است. الکترود مناسبی را انتخاب کنید که پایداری قوس، پاشیدگی پایین، جوش یکدست داشته باشد و سرباره راحت از آن پاک شود. الکترود با این ویژگی‌ها جوشی مستحکم و مرغوب ایجاد می‌کند.

علت چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری چیست؟

بیشتر افراد مخصوصاً افرادی که در جوشکاری مبتدی هستند این سؤال برایشان پیش می‌آید که چرا الکترود جوشکاری می‌چسبد؟ این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

چسبیدن الکترود جوشکاری

استفاده از الکترود نامناسب

الکترود‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای نوعی از جوشکاری به کار ‌می‌روند. برای جلوگیری از مشکلاتی نظیر چسبندگی باید یک الکترود مناسب انتخاب شود که البته باید قطر آن را نیز درنظر گرفت. فلزاتی که نازک هستند را باید با الکترود قطر کم و فلزات ضخیم را با الکترودی که قطر زیاد دارند، جوشکاری کرد.

استفاده از الکترود بی‌کیفیت

زمانی که الکترود تهیه می‌کنید حتماً به کیفیت آن توجه کرده و یک الکترود مرغوب و با کیفیت انتخاب کنید. اگر الکترود مرغوب نبوده و یا کیفیت لازم را نداشته باشد، اتصال برقرار نشده و یا چسبندگی رخ می‌دهد.

کار کردن با آمپر نامناسب

دیگر علت چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری کار کردن با آمپر نامناسب است. آمپر دستگاه باید درست بوده و از مقدار مورد نیاز کمتر نباشد. اگر آمپر دستگاه جوش خیلی پایینتر و یا خیلی بالاتر از مقدار لازم باشد، احتمال چسبندگی بالا می‌رود. آمپر باید بین ۲۵ الی ۳۰ برابر قطر الکترود باشد.

زاویه الکترود در جوشکاری

دیگر علت چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری عدم زاویه درست الکترود است. اگر زاویه درست نباشد، احتمال اینکه الکترود به قطعه بچسبد، خیلی بیشتر است. بهترین زاویه برای جوشکاری ۴۵ درجه است.

الکترود

فاصله الکترود

فاصله الکترود جوشکاری خیلی مهم است و باید سر آن نزدیک سطح بوده و این فاصله حدوداً دو برابر قطر الکترود است. با رعایت کردن این فاصله علاوه بر آنکه جوش نرمی ایجاد می‌شود، مشکلاتی مثل چسبیدن الکترود نیز رخ نخواهد داد.

تفاوت جنس آلیاژ الکترود و قطعه

الکترود در جنس‌های مختلفی موجود است که هر کدام برای یک جوشکاری خاصی مناسبند. به طور مثال یکی از الکترود‌های جوشکاری که مصرف زیادی دارد، الکترود آلومینیوم است که برای جوشکاری آلومینیوم استفاده می‌شود. اگر جنس قطعه و الکترود با یکدیگر متفاوت باشند، احتمال چسبیدن الکترود خیلی بیشتر است.

تمیز نبودن سطح

وقتی سطح کار تمیز باشد کیفیت جوشکاری بالا رفته و در نهایت یک جوش مستحکم خواهید داشت. هر گونه آلودگی و یا کثیفی را از روی سطوح پاک کرده و با استفاده از دستگاه مینی فرز و یا سمباده سطح را خوب تمیز کنید.

کار با الکترود جوشکاری

شما میتوانید از طریق همین سایت نسبت به خرید و استعلام قیمت اینورتر جوشکاری اقدام نمایید همچنین در صورت نیاز به دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق شماره های موجود در سایت با مشاورین ما در تماس باشید

چگونه جوشکاری کنیم که به الکترود نچسبد

عملیات جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این عملیات که نیاز به دقت بالایی دارد، نباید الکترود بچسبد. برای جلوگیری از چسبیدن الکترود جوشکاری راه‌هایی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از الکترود مناسب

با توجه به نوع جوشکاری که انجام می‌شود از الکترود مناسب استفاده کنید؛ زیرا این مورد خیلی اهمیت دارد. حتماً به سایز یا همان قطر الکترود دقت کنید و هر چه ضخامت قطعه بیشتر باشد، باید قطر الکترود نیز بیشتر باشد؛ همچنین برای جلوگیری از چسبیدن الکترود باید الکترودی با پوشش مناسب انتخاب شود.

تنظیم درست فاصله الکترود‌ها

فاصله قطعه جوشکاری و الکترود باید مناسب باشد که بهترین این فاصله دو برابر قطر الکترود است. ‌

تمیز کردن سطح کار

قبل از شروع جوشکاری سطوح کار را به خوبی تمیز کنید؛ زیرا سبب تماس خوب الکترود و قطعه می‌شود. با کمک مینی فرز یا سمباده هر کثیفی و یا آلودگی را از سطوح تمیز کنید. ‌

افزایش کسب مهارت در این زمینه

وقتی در زمینه جوشکاری آموزش‌های لازم را دیده باشید می‌دانید برای آنکه الکترود به قطعه نچسبد، از چه راهی استفاده کنید. آموزش‌هایی که در این زمینه وجود دارد را ببینید و بسیار تمرین کنید تا مهارت خوبی پیدا کنید. ‌

استفاده از گاز آرگون

گاز آرگون از گاز‌های شناخته شده در جوشکاری است که از منطقه جوشکاری محافظت می‌کند. این گاز جلوی تشکیل اکسید‌ها را گرفته و کیفیت جوش را بالا برده و باعث خالصتر شدن و تمیزتر شدن جوش می‌شود. ‌

دلیل چسبیدن الکترود

سخن پایانی

جوشکاری یکی از عملیات‌هایی است که نیاز به لوازم مختلفی دارد که یکی از ضروری‌ترین آن‌ها الکترود است. ممکن گاهی به دلایل مختلفی الکترود به قطعه کار بچسبد که معمولاً این مشکل برای افراد مبتدی رخ می‌دهد. حتماً علت را جستجو کرده و به دنبال برطرف کردن آن باشید. ضمن آنکه چندین راهکار وجود دارد که کمک می‌کند تا جلوی چسبیدن الکترود به قطعه را در زمان جوشکاری گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.