آشنایی با انواع مته دریل و بتن کن

مته دریل وبتن کن در انواع متنوعی تولید می‌شوند که از نظر جنس و عملکرد با یکدیگر متفاوت می‌باشند. این ابزار‌ها در صنایع چوبی، فلزی، پلاستیکی و ساختمان سازی کاربرد بالایی دارند. مته‌ها از فولاد، کبالت و فلزات مقاوم دیگر ساخته می‌شوند. آن‌ها بر حسب جنس برای ایجاد شکاف در دماهای مختلف بکار می‌روند. مته با حرکت چرخشی خود بر روی سطوح مختلف سوراخ ایجاد کرده و براده‌ها را خارج می‌سازد. این ابزار‌ها از بخش‌هایی مانند نوک و ساق تشکیل شده‌اند. در ادامه‌ی این مقاله از رستگار صنعت با انواع مته دریل و بتن کن بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع مته بتن کن

مته چیست؟

مته ابزاری فلزی و تیز است که اغلب به همراه دریل بکار برده می‌شود. این قطعه بسیار پرکاربردی می‌باشد و در صنایع چوبی، پلاستیکی و فلزی کاربرد دارد. عملکرد مته به این صورت است که با چرخیدن روی سطوح سوراخ ایجاد می‌کند. شکل شکاف معمولاً استوانه‌ای شکل است، مته در حالت چرخان براده‌های تراش شده و قطعات مختلف را از شکاف حلزونی مانند خارج می‌کند. این ویژگی در صنایع مختلف اهمیت بسیار بالایی دارد.

در طول تاریخ انسان‌ها از سنگ برای تراشیدن قطعات چوبی و سایر سطوح استفاده می‌کردند. مته اولین بار در کشور انگلیس تولید شد. بعد‌ها شرکت آمریکایی به طور انبوه آن را ساخته و به بازار‌های جهانی روانه کرد. مته‌ها از نظر شکل، جنس و کاربرد به صورت متنوعی تولید می‌شوند. در معرفی انواع مته دریل و بتن کن نیز باید بگوییم که این دو از لحاظ جنس و عملکرد متفاوت هستند. مته مخصوص بتن کن تنها برای ایجاد شکاف در مصالح ساختمانی بکار می‌رود. مته دریل تنوع بالایی دارد و بر حسب جنس و عملکرد در صنعت چوب، فلز و سایر صنای عکاربرد دارد.

مته دریل و بتن کن

انواع مته دریل

مته دریل در انواع متنوعی مانند مته الماسه، کبالت، مته چوب، فلزی، برگی، گرانیت، کونیک، مخروطی و غیره ساخته می‌شود، در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • مته الماسه: این مته دارای برجستگی خاصی می‌باشد و از فولاد کاربید ساخته می‌شود. نوک آن تیز و مقاوم است اما در صنایع فلزی استفاده نمی‌شود. چون در اثر گرما ممکن است ذوب شود. مته الماسه برای استفاده در بتن، روی سنگ و کاشی و سرامیک مناسب است.
  • مته کبالت: مته کبالت دوام بالایی دارد چون در ساخت آن حدود ۵ درصد کبالت استفاده شده است. کبالت از سوختن مته در دماهای بالا جلوگیری می‌کند. این مته در سوراخ کاری فلزات گرم بکار می‌رود.
  • مته چوب: این مته مخصوص صنایع چوبی تهیه و تولید می‌شود. مته چوب دارای نوک تیز بوده و برای ایجاد شکاف در ام دی اف و سایر مواد چوبی بکار می‌رود.
  • مته فلزی: این مته از برخی فلزات مقاوم ساخته می‌شود. مته الماسه برای سطوح فلزی از قبیل آلومینیوم، روی و مس بکار می‌رود. همچنین برای سطوح گچی و پلاستیکی مناسب است.

مته دریل

انواع مته بتن کن

انواع مته مورد استفاده در دریل و بتن کن تا حدودی متفاوت می‌باشند. مته‌های بتن کاری رایج از الماس ساخته می‌شوند و بسیار مقاوم هستند. این مته‌ها برای ایجاد شکاف در مصالح ساختمانی بکار می‌روند. مته مخصوص بتن کنرا از نظر جنس و شکل تقسیم بندی می‌کنند.

  • مته بتن کن از نظر جنس: مته بتن کن از الماس، کاربید و فولاد ساخته می‌شود. مته الماسی از براده‌های الماس تولید شده و روی بتن، سنگ، آجر و… استفاده می‌شود. مته فولادی نیز از مواد فولادی تولید شده و برای ایجاد سوراخ روی بتن‌های معمولی بکار می‌رود. مته بتن کن کاربید از کاربید مقاوم ساخته شده و برای شکاف بر روی بتن‌های سخت و محکم استفاده می‌شود.
  • مته بتن کن بر اساس شکل: مته‌های بتن کن در انواع ساده، مارپیچی و دندانه دار طراحی می‌شوند. مته‌های ساده به همان مته‌های معمولی و پرکاربرد گفته می‌شود. مته مارپیچی دارای شیار است و هنگام کار روی سطوح گیر نمی‌کند. مته‌های داندانه‌دار تیز و دقیق هستند و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

شما میتوانید از طریق همین سایت اقدام به مقایسه انواع بتن کن ها نمایید و در صورت نیاز نسبت به خرید بتن کن در انواع مدل ها و انواع تیغه اقدام کنید. در صورت نیاز با ما در تماس باشید تا مشاورین ما شما را راهنمایی کنند.

مته ها

مواد سازنده و ساختار مته‌ها

مته‌ها متناسب با نوع کاربری در جنس‌های مختلف و مقاومی ساخته می‌شوند جنس پوشش سر آن‌ها نیز متفاوت است. این ابزار‌ها از فولاد کم کربن، فولاد دارای کربن زیاد، فولاد با سرعت بالا و فولاد آلیاژی کبالت تولید می‌شوند. فولاد‌های کربن بالا در دمای متعادل و گرم عملکرد بالایی دارند اما در دمای بیش از حد ذوب می‌شوند. فولاد آلیاژی کبالت در دماهای بالا مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در مقابل بسیار شکننده و آسیب پذیر است. پوشش سر مته از جنس اکسید سیاه، پودر کربن و نیترید آلومینیوم و تیتانیوم ساخته می‌شود.

مته از قسمت‌هایی مانند نوک، ساق و سر مته تشکیل شده است. ساق بخش پایینی مته می‌باشد که هنگام کاردر داخل دریل قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی سر مته فراهم کردن ضربه روی سطوح است تا آن را بشکند. نوک مته استحکام و نیروی کافی را برای ایجاد شکاف فراهم می‌سازد.

انواع مته ها

سخن پایانی

مته‌ها از ابزار‌های صنعتی پرکاربرد هستند که معمولاً از فولاد با آلیاژ‌های مختلف ساخته می‌شوند.مته قطعه‌ای نوک تیز با کاربری فراوان است که در صنایع چوب، پلاستیکی، ساختمان و غیره کاربرد بالایی دارد. این قطعه با حرکات چرخشی خوددر سطوح مختلف شکاف ایجاد می‌کند. همچنین در محل سوراخ کار پاکسازی انجام می‌دهد. مته در انواع بسیار متنوعی طراحی می‌شود. مته‌های مخصوص بتن اغلب از الماس تولید شده و روی مصالح ساختمانی بکار می‌روند. مته‌های دریل بر حسب جنس و نوع روی سطوح فلزی، پلاستیکی و چوبی استفاده می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.