دستگاه جوش آرگون بدون گاز چیست؟

دستگاه جوش آرگون بدون گاز یک نوآوری بسیار مهم در صنعت جوشکاری است که به وسیله تکنولوژی‌های جدید و به روز، فرصت‌های جدیدی را برای جوشکاران و تولیدکنندگان ایجاد کرده است. این فناوری به جای استفاده از گازهای فشرده برای فرایند جوش، از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که نیاز به گاز حاوی آرگون را کاهش می‌دهد یا حتی از آن صرفه‌جویی می‌کند. در این محتوا، به بررسی علت رواج این فناوری، اجزای مهم، مزایا و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

دستگاه جوش آرگون چیست؟

روش جوشکاری تیگ (TIG)، یا همان جوش آرگون، به‌عنوان یک روش حرفه‌ای برای اتصال قطعات فلزی شناخته می‌شود. این فرآیند جوشکاری برای اتصالات فلزی، به‌ویژه در جوشکاری آلومینیوم، استفاده می‌شود. در جوش آرگون، از الکترودی ساخته شده از تنگستن استفاده می‌شود. نوک الکترود به قطعه مورد نظر نزدیک می‌شود و با ایجاد قوس الکتریکی، گرمای لازم برای ذوب شدن قطعه فلزی تأمین می‌شود. این فرآیند امکان اتصال دقیق و محکم بین قطعات فلزی را فراهم می‌کند و به‌عنوان یکی از روش‌های حرارتی مهم در صنعت جوشکاری به‌شمار می‌رود.

دستگاه جوش آرگون بدون گاز چیست

چرا در دستگاه جوش آرگون از گاز استفاده می شود؟

در صنعت و ساختمان‌سازی، جوشکاری یکی از اصلی‌ترین عوامل برای ایجاد اتصالات قوی و دوام‌آور بین قطعات مختلف است. این فرآیند، یکی از مهم‌ترین گام‌های فلزکاری به‌شمار می‌رود و نبود آن می‌تواند به تولید محصولات فلزی مشکلات جدی وارد کند. جوشکاری آرگون به‌خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردش به‌عنوان یک فناوری حیاتی شناخته می‌شود. این روش از قوس و لایه محافظ برای فرآیند جوش و اتصال قطعات استفاده می‌کند و از تجهیزاتی چون الکترود جوشکاری تنگستن و دستگاه جوش و گاز محافظ بهره می‌برد.

در جوش آرگون، گاز محافظ برای حفاظت از قوس و حوضچه مذاب به‌کار می‌رود تا از واکنش فلز مذاب با اکسیژن و نیتروژن موجود در هوا جلوگیری شود. این واکنش می‌تواند باعث تشکیل ترک در جوش، کاهش خواص مکانیکی جوش و آلودگی آن شود. گاز محافظ معمولاً آرگون است که خود بی‌اثر بوده و با هیچ فلزی واکنش نمی‌دهد. همچنین، آرگون دارای نقطه جوش بالایی است و در دماهای بالا پایدار می‌ماند. عدم استفاده از گاز محافظ ممکن است به کیفیت جوش ضربه بزند و باعث ایجاد عیوب و ضعف در جوش‌ها گردد.

بنابراین، اهمیت استفاده از گاز در جوش آرگون آشکار است و با این حال، در برخی شرایط ممکن است به دلایل فنی یا محیطی از جوشکاری تیگ بدون گاز استفاده کنیم که در چنین شرایطی نیازمند دستگاه‌های ویژه‌ای هستیم.

جوش آرگون بدون گاز چیست

علت رواج دستگاه جوش آرگون بدون گاز

استفاده از دستگاه‌های جوش آرگون بدون گاز به دلایل متعددی از جمله کاهش هزینه‌ها، سهولت در استفاده، کاهش آلایندگی، و کیفیت بالای جوش مورد توجه قرار گرفته است. این دستگاه‌ها معمولاً قابلیت انعطاف بیشتری در جوشکاری مواد مختلف را ارائه می‌دهند و نیاز به گاز حفاظتی آرگون را به حداقل می‌رسانند.

ویژگی و عملکرد دستگاه جوش بدون گاز

  • مصرف برق موردنیاز آن از شبکه برق تأمین می‌شود.
  • این دستگاه دارای یک الکترود جوشکاری است که با اتصال به قطعه کار و عبور جریان الکتریکی از آن، باعث ایجاد حرارت و ذوب شدن فلز می‌شود.
  • فرآیند جوشکاری در محیطی که پر از گاز آرگون است، انجام می‌شود تا از اکسیداسیون و آلودگی جوش جلوگیری شود.
  • این نوع دستگاه نسبت به دستگاه‌های جوش گازی، سبک‌تر و قابل حمل‌تر است.
  • کنترل و کار با این دستگاه ساده‌تر بوده و نیازی به داشتن مهارت‌های ویژه ندارد.
  • هزینه مصرفی آن کمتر است و به خاطر عدم نیاز به خرید مداوم گاز جوشکاری، هزینه‌های مربوط به تامین گاز کاهش می‌یابد.
  • این دستگاه برای جوشکاری فلزاتی همچون فولاد مناسب است.

مزایای دستگاه جوش آرگون بدون گاز

یکی از اصلی‌ترین مزایای دستگاه‌های بدون گاز در جوشکاری، قابلیت پرتابل بودن آن‌ها است، که به این دلیل شما نیازی به حمل کپسول برای جوشکاری نخواهید داشت. این ویژگی مهم این دستگاه، امکان حمل و نقل آسان آن و همچنین توانایی استفاده در محیط‌هایی با عدم دسترسی به گاز است. علاوه بر این، قدرت این دستگاه‌ها معمولاً از حدود ۳۰۰ آمپر شروع می‌شود.

خرید دستگاه جوش آرگون بدون گاز

چنانچه قصد خرید دستگاه جوش آرگون بدون گاز را دارید پیشنهاد ما به شما خرید دستگاه جوش آرگون مدل TIG300 از سایت رستگار صنعت می باشد. این دستگاه جوش جهت جوشکاری انواع ورق های صنعتی سبک و سنگین استفاده می شود و امکان کنترل ولتاژ ، جریان و سرعت را نیز دارد. شما میتوانید برای دریافت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر در زمینه انواع اینورتر جوشکاری با مشاورین ما در تماس باشید تا شما را در خرید محصول مورد نظرتان راهنمایی کنند.

دستگاه جوش آرگون بدون گاز

سخن پایانی

دستگاه جوش آرگون بدون گاز به عنوان یک تکنولوژی نوین در صنعت جوشکاری، تغییرات زیادی را در این حوزه به همراه داشته است و امیدواریم که باعث بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها برای صنایع مختلف شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.