دستگاه جوش بدون الکترود چیست؟

دستگاه‌های جوش با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. یکی از انواع دستگاه‌های جوش دستگاه جوش بدون الکترود است که از انرژی الکتریکی برای جوش استفاده می‌کند. این دستگاه که با نام دستگاه جوش بدون قطب شناخته می‌شود روش‌های مختلفی برای اتصال قطعات فلزی دارد. یکی از روش‌های معروف در جوشکاری با استفاده از این دستگاه‌ها جوشکاری لیزری است. در جوشکاری لیزری توسط این دستگاه‌ها یک شعاع نوری متمرکز روی قطعه فلزی ایجاد می‌شود و باعث اتصال دو قطعه خواهد شد. اگر می‌خواهید این دستگاه را به طور کامل بشناسید با ما در رستگار صنعت همراه شوید.

مزایای استفاده از دستگاه جوش بدون الکترود

دستگاه جوش بدون الکترود در هنگام استفاده مزیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند. این دستگاه در حین جوشکاری دقت بسیار بالایی دارد و نیازی به جایگزینی و تهیه الکترود مختلفی نخواهد داشت. با استفاده از این دستگاه می‌توان اتصال قوی و مناسبی با توجه به قطعات فلزی ایجاد کرد. هیچ نوع لجن و جریان الکتریکی که باعث آسیب به محیط می‌شود در این جوشکاری وجود ندارد. استفاده از این دستگاه با هدف خاصی انجام می‌شود.از مزیت‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به الکترود: برای استفاده از این دستگاه نیازی به هیچ الکترود یا سیم جوشی وجود ندارد و به همین دلیل باعث کاهش هزینه و زمان جوشکاری می‌شود.
  • کاهش صدمات: ایجاد صدمات در هنگام استفاده از دستگاه جوش با الکترود بسیار زیاد است اما این دستگاه صدمات را حذف کرده و با کاهش خوردگی، زنگ زدگی و افزایش طول عمر قطعات می‌توان جوشکاری را انجام داد.
  • کاهش تولید دود خطرناک: با استفاده از دستگاه‌های بدون الکترود می‌توان جوشکاری را به صورتی انجام داد که هیچ نوع دود خطرناکی وارد محیط آزاد نشود.
  • جوشکاری دقیق: یکی از مزیت‌های بسیار مهم استفاده از دستگاه جوش بدون الکترود جوشکاری دقیق این دستگاه است. با استفاده از این دستگاه می‌توان جوشکاری قطعات با ضخامت‌های بالا را انجام داد و دقت کار بسیار بالاست.
  • جوش اقتصادی و سریع: دستگاه جوش بدون الکترود می‌تواند جوشکاری را با سرعت بسیار بالایی انجام دهد. از آنجایی که این دستگاه نیازی به تعویض الکترود ندارد از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

دستگاه جوش بدون الکترود چیست

مشخصات دستگاه جوش بدون الکترود

دستگاه جوش بدون الکترود دارای مشخصات مختلفی است. این نوع دستگاه حدود ۲ الی ۳ کیلوگرم وزن دارد و با ابعاد کوچک و قابل حمل تولید می‌شود. برای استفاده از این دستگاه می‌توان از باتری قابل شارژ یا منبع تغذیه استفاده کرد. قدرت خروجی این دستگاه‌ها حداکثر ۱۰۰ آمپر است و می‌توان جریان جوش را با استفاده از آنها تنظیم کرد. دقت جوشکاری این دستگاه‌ها ۲ میلیمتر است و از گاز حفاظتی در آنها استفاده می‌شود. از مشخصات دیگر آنها می‌توان به عمر باتری که دو ساعت است و محافظ حرارتی اشاره کرد. این دستگاه‌ها دارای گردشگر برای حمل آسان هستند و از یک دسته نگهدارنده در آنها استفاده شده است.

ویژگی‌های دستگاه جوش بدون الکترود

دستگاه‌های جوش بدون الکترود دارای ویژگی‌های خاصی هستند. این دستگاه از فناوری‌های مختلفی مانند جوشکاری لیزری، الکترون و پلاسما استفاده می‌کنند. توان خروجی این دستگاه‌ها با توجه به نوع کاربرد آنها متفاوت است. در برخی از دستگاه‌ها توان خروجی بسیار بالا برای تنظیم آنها در جوشکاری قطعات ضخیم وجود دارد. در بعضی دیگر هم قابلیت کنترل و تنظیم پارامترهای گوناگونی مانند شدت برق و سرعت پالس هم وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های خاص این دستگاه‌ها می‌توان به قابلیت پیکربندی آنها نیز اشاره کرد. برخی از آنها قابلیت اتصال به سیم‌های خارجی را دارند. تولید این دستگاه‌ها در اندازه و وزن‌های متفاوتی با توجه به نیاز کاربر انجام می‌شود. از دستگاه جوش بدون الکترود در صنایعی مانند صنایع دریایی، هوایی، فضایی و الکترونیک استفاده می‌شود.

انواع دستگاه جوش بدون الکترود

انواع دستگاه جوش بدون الکترود توسط شرکت های مختلفی تولید می‌شوند. در یک نوع از این دستگاه‌ها قطعه‌ای که قرار است جوشکاری شود در میان دستگاه قرار می‌گیرد و تحت تنش است. جوشکاری در این دستگاه‌ها تحت تاثیر دما و فشار زیاد انجام می‌شود. از انواع دیگر این دستگاه می‌توان به دستگاه جوش پلاسما هم اشاره کرد. پلاسما یک فاز گازی از مواد هیدروژن، نیتروژن و آرگون است که برای جوشکاری قطعات با ضخامت بالا مناسب است.

از انواع دیگر دستگاه جوش بدون الکترود می‌توان به دستگاه جوش لیزری هم اشاره کرد. در این دستگاه‌ها برای جوشکاری از یک پرتو لیزر استفاده می‌شود که تمرکز بسیار دقیقی دارد و می‌تواند با انرژی بالای خود سرعت جوشکاری را نیز افزایش دهد. دستگاه جوش بدون الکترود مغناطیسی از دیگر انواع این دستگاه‌ها است. این دستگاه سرعت بسیار بالایی برای جوش دادن قطعات فلزی دارد و با استفاده از میدان مغناطیسی عملیات جوشکاری را انجام می‌دهد. هر کدام از این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و با خصوصیات متفاوت خود می‌توانند قطعات گوناگون را جوشکاری کنند.

انواع دستگاه جوش بدون الکترود

نحوه کار دستگاه جوش بدون الکترود

جوشکاری بدون الکترود چیست؟ دستگاه جوش بدون الکترود چگونه عمل می‌کند؟ همانطور که متوجه شدید این دستگاه‌ها برای جوشکاری قطعات فلزی استفاده می‌شوند. در این دستگاه‌ها از گاز پلاسما استفاده می‌شود تا قطعات فلزی به طور کامل به یکدیگر متصل شوند‌. عملکرد این دستگاه‌ها به نحوی است که در مرحله اول گازی مثل آرگون یا هیدروژن وارد یک لوله شده و با یک جرقه الکتریکی شکل پلاسما در می‌آیند.

دمای بالای گاز پلاسما باعث می‌شود که مواد فلزی به شکل جامد با سرعت بالا ذوب شده و به یکدیگر بچسبند. پس از انجام عملیات جوشکاری گاز پلاسما دمای بالای خود را از دست می‌دهد و قطعات جوش ساده قابل استفاده هستند. از آنجایی که در این دستگاه از الکترود استفاده نمی‌شود می‌توان جوشکاری در فضاهای بسته را به راحتی با آنها انجام داد. با افزایش دمای گاز پلاسما کیفیت جوشکاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم یکی از دستگاه‌هایی که برای جوشکاری استفاده می‌شود دستگاه جوش بدون الکترود است. از آنجایی که در این دستگاه نیازی به تعویض الکترود وجود ندارد از نظر هزینه به صرفه است و مدت زمان جوشکاری با آنها کاهش زیادی پیدا می‌کند. دستگاه‌های جوش بدون الکترود از دقت بالایی برخوردار هستند‌. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید در محیط بسته هم قطعات فلزی گوناگون را به یکدیگر بچسبانید. برای دریافت اطلاعات و خدمات بیشتر در زیمنه خرید اینورتر جوشکاری و سایر دستگاه های جوش کاری کافی است از طریق همین سایت با ما در ارتباط باشید تا مشاورین ما شما را راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.