نکات ایمنی کار با دستگاه فرز و مینی فرز که باید بدانید

برای کار با دستگاه‌ها و ابزارآلاتی که در کارگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند باید نکات ایمنی مختلفی را رعایت کرد. دستگاه فرز که یک ابزار چند کاره است در بسیاری از کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که نکات ایمنی را در هنگام استفاده از این دستگاه رعایت نکنید ممکن است خسارات جانی و مالی بسیار زیادی برای شما ایجاد شود. این دستگاه خطرات زیادی دارد و باید در هنگام کار مهارت و دقت زیادی برای استفاده از آن داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر درباره نکات ایمنی کار با فرز ها و مینی فرزها با رستگار صنعت در ادامه همراه شوید.

کاربرد دستگاه فرز و مینی فرز

دستگاه فرز و مینی فرز در کارگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند. از دستگاه فرز برای سمباده زنی، برش، اصلاح و تراش استفاده می‌کنند. دستگاه مینی فرز این کارها را در مقیاس کوچکتر انجام می‌دهد. کار با دستگاه مینی فرز آسان‌تر از دستگاه فرز است؛ زیرا این دستگاه در سایز کوچک ساخته می‌شود که به راحتی می‌توان آن را در دست قرار داد. از آنجایی که وزن دستگاه فرز بیشتر از مینی فرز است باید در هنگام استفاده از آن دقت زیادی داشته باشید. بسیاری از افراد از دستگاه مینی فرز در منزل خودشان استفاده می‌کنند. این دستگاه برای برش و ساییدن سطوح مناسب است. به طور کلی کاربرد دستگاه فرز شامل موارد زیر می‌شود:

  • سنگ‌زنی: با استفاده از دستگاه فرز می‌توان عملیات سنگ زنی را روی یک قطعه کار انجام داد. این کار باعث می‌شود که به یک سطح عالی و صاف رسید.
  • برش: با استفاده از دستگاه فرز می‌توان برش لوله و فلزات را به طور دقیق انجام داد.
  • سنباده زنی: برای سمباده زنی چوب‌ها می‌توان از انواع دستگاه فرز استفاده کرد
  • صاف کردن لبه‌های تیز: یکی از کاربردهای مهم دستگاه فرز صاف کردن لبه‌های تیز است که در بسیاری از صنایع اهمیت دارد. فرزهای بادی گزینه مناسبی برای صاف کردن بقایای مواد و لبه‌های تیز هستند.
  • پخ زدن: برای ایجاد شیار و پخ روی سطوح مختلف می‌توان از دستگاه فرز استفاده کرد.
  • حذف جوش: یکی دیگر از کاربردهای دستگاه فرز صاف کردن اتصالات جوش داده است.

نکات طلایی ایمنی کار با دستگاه های فرز

انواع مختلف فرز

دستگاه فرز انواع مختلفی دارد که از آنها می‌توان به فرز شارژی، فرز برقی و فرز بادی یا همان پنوماتیک اشاره کرد. این دستگاه‌ها کاربرد یکسانی دارند اما در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. دستگاه فرز شارژی در سایز کوچکتر از دستگاه‌های دیگر تولید می‌شوند و برای استفاده در منازل گزینه مناسبی هستند. شما میتوانید برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه خرید مینی فرز و سنگ فرز ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید تا مشاورین ما شما را راهنمایی کنند.

نکات طلایی ایمنی کار با فرز و مینی فرز

هر زمان که می‌خواهید از یک ابزار برقی استفاده کنید باید نکات ایمنی را رعایت کنید. رعایت نکات ایمنی به شما امکان را می‌دهد تا از ایجاد حوادث جلوگیری کنید و بتوانید کار خود را با خیال راحت انجام دهید. در هنگام استفاده از دستگاه فرز نیز خطرات زیادی وجود دارد. یکی از نکات مهم در هنگام کار با این دستگاه استفاده از تجهیزات ایمنی مختلف است.

محافظت از بدن

دستگاه فرز قدرت بسیار زیادی دارد و جرقه‌های ناشی از آن باعث پرت شدن مواد ریز هنگام برش می‌شوند. این مواد ریز می‌توانند صدمات بسیار جدی به بدن انسان وارد کنند؛ بنابراین حفاظت از بدن انسان در هنگام استفاده از این دستگاه اهمیت زیادی دارد. اگرچه دستگاه مینی فرز در سایز کوچکی تولید می‌شود اما این دستگاه هم باعث پاشش مواد می‌شود که در نهایت منجر به آسیب‌های زیادی خواهد شد. برای محافظت از بدن خودتان حتماً از لباس ایمنی استفاده کنید.

محافظت از چشم‌ها

در هنگام استفاده از دستگاه فرز و مینی فرز حتماً از عینک ایمنی استفاده کنید تا از چشم‌های خود محافظت شود. علاوه بر اینکه در هنگام استفاده با این دستگاه تراشه‌ها پاشیده می‌شود جرقه‌ها نیز می‌توانند به چشم شما آسیب برسانند.جرقه‌ها و تراشه‌ها باعث آسیب زیاد به چشم و سوزاندن شبکیه می‌شوند؛ زیرا آنها بسیار داغ هستند پس حتماً از عینک ایمنی استفاده کنید.

محافظ گوش

گاهی اوقات صدای کار با دستگاه فرز تا صد دسیبل می‌رسد که این صدا می‌تواند آسیب زیادی به گوش انسان وارد کند. برای محافظت از گوش‌های خودتان می‌توانید از گوشگیر استفاده کنید. در هنگام استفاده از دستگاه فرز تنها ۱۵ دقیقه اول بدون محافظ گوش برای شنوایی شما آسیبی ایجاد نمی‌کند و اگر کار با این دستگاه طولانی شود حتماً نیاز به محافظ گوش دارید.

محافظ دهان و تنفس

یکی دیگر از روش‌ها و نکات ایمنی در هنگام استفاده از دستگاه فرز استفاده از محافظ دهان و تنفس است. در هنگام سمباده زدن با دستگاه فرز گرد و غبار ریز زیادی ایجاد می‌شود که وارد محیط می‌شود. این گرد و غبار وارد لوله تنفسی  می‌شود و در طولانی مدت آسیب‌های جدی به سیستم تنفسی انسان وارد می‌کند.

پوشیدن لباس ایمنی

اگر در هنگام استفاده از دستگاه فرز و مینی فرز از لباس مناسب استفاده نکنید ممکن است دچار آسیب جدی شوید. در لباس‌هایی که از الیاف شیمیایی یا پشم تولید شده‌اند قابلیت اشتعال وجود دارد و خطر آتش سوزی برای شما پیش می‌آید. گاهی اوقات جرقه‌های ایجاد شده توسط برش مواد باعث شعله ور شدن اشیا و لباس انسان می‌شوند. حتماً در هنگام کار با این دستگاه از یک لباس ایمنی استفاده کنید.

سنجاق کردن موهای بلند

اگر موهای بلندی دارید و می‌خواهید از دستگاه فرز و مینی فرز استفاده کنید حتماً پیش از انجام کار موهای خود را سنجاق کنید. موی بلند در هنگام استفاده از این دستگاه‌ها ریسک بسیار زیادی دارد و احتمال خطر آتش سوزی را افزایش می‌دهد.

در هنگام برش با دستگاه فرز چه مقررات ایمنی را رعایت کنیم؟

برای رعایت نکات ایمنی کار با فرز و مینی فرز و جلوگیری از خطرات باید حواس جمعی داشته باشید. اگر بخواهید با این دستگاه‌ها چیزی را ببرید باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا خطر شما را تهدید نکند. از این نکات می‌توان به عجله نکردن در هنگام کار اشاره کرد. شما باید پیش از استفاده از دستگاه فرز محیط کاری خود را از مواد حساس به آتش پاک کنید. همیشه از یک سرعت مشخص برای برش استفاده کنید تا نوسان سرعت باعث آسیب به شما نشود. در هنگام آغاز برش ابتدا صبر کنید تا دستگاه زمان کوتاهی را بدون بار کار کند و پس از اینکه متوجه شدید دستگاه هیچ مشکلی ندارد به راحتی از آن برای برش استفاده کنید.

صفحاتی که برای دستگاه فرز و مینی فرز استفاده می‌شوند سایزهای مختلفی دارند. شما باید صفحه برش را متناسب بامتریالی که می‌خواهید برش دهید انتخاب کنید. برای برش با این دستگاه حتماً متریالی که می‌خواهید برش دهید را محکم ببندید تا دچار لغزش نشود. اگر فرز داخل متریال شما گیر کرد سریع دستگاه را خاموش کنید و برق آن را جدا کنید. اگر قصد برش دیوار با دستگاه فرز را دارید به آرامی این کار انجام دهید تا با کابل برق برخورد نکنید؛ زیرا ممکن است خطر برق گرفتگی برای شما ایجاد شود. در هنگام برش حتماً از دستکش استفاده کنید تا تراشه‌های پاشیده شده توسط این دستگاه به دستان شما آسیبی وارد نکند. از نکات مهم دیگر می‌توان به قرار دادن صحیح فرز در دستان شما برای کار اشاره کرد.

نکات ایمنی در زمان کار با فرز و مینی فرز

نکات ایمنی پیش از استفاده از فرز

شما پیش از استفاده از دستگاه فرز و مینی فرز نیز باید به نکات ایمنی مختلفی توجه داشته باشید. پیش از استفاده از این دستگاه صفحه برش را تعویض کنید و برای این کار حتماً فرز را از منبع تغذیه آن جدا کنید. ابتدا کفش‌های ایمنی خودتان را بپوشید و به صورتی بایستید تا تمرکز کافی برای انجام کار را داشته باشید. عینک ایمنی خودتان را فراموش نکنید و دستکش‌های ایمنی مناسبی بپوشید. اگر می‌خواهید از دستگاه فرز برای بالای سر خودتان استفاده کنید دقت زیادی داشته باشید و به ایستادن خود توجه کنید. در هنگام استفاده از این دستگاه حتماً قطعات کار را محکم ببندید تا مشکلی در هنگام جابجایی ایجاد نشود. هر دستگاه دارای سرعت چرخش مجازی است بنابراین دقت کنید که این سرعت بالاتر نرود.

نحوه صحیح نگه داشتن دستگاه های فرز

یکی از نکات طلایی که در هنگام استفاده از دستگاه فرز و مینی فرز باید با آن دقت کنید نحوه صحیح نگه داشتن این دستگاه‌ها است. در اکثر این دستگاه‌ها یک دسته جانبی وجود دارد که جداگانه نصب می‌شود و شما می‌توانید آن را به راحتی بگیرید. دستگاه‌های فرز در سایز بسیار بالا، وزن زیادی دارند و به راحتی با یک دست قابل نگهداری نیستند. شما باید حتماً این دستگاه‌ها را با دو دست خودتان بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

اگر شرایط لازم را برای استفاده از دو دست ندارید سعی کنید از قدرت پایین دستگاه برای برش استفاده کنید. اگر یک دستگاه جدید را خریداری کردید حتماً به این دقت کنید که دستگاه دارای دسته ضد لرزش و لرزش باشد. این دسته باعث می‌شود خطر افتادن دستگاه از دست شما به پایین‌ترین حد خودش برسد و ایمنی کامل برای استفاده از این دستگاه برای شما ایجاد شود.

خطرات کار با فرز و مینی فرز

اگر ایمنی کامل در هنگام استفاده از دستگاه مینی فرز رعایت شود خطرات کار با مینی فرز را کاهش می‌دهد. از خطرات کار با دستگاه مینی فرز می‌توان به شکسته شدن صفحه برش اشاره کرد. این خطر همیشه وجود دارد و حتی از بهترین کیفیت صفحه هم استفاده کنید ممکن است برای شما ایجاد شود بنابراین ایمنی کامل را در هنگام استفاده از این دستگاه رعایت کنید. از خطرات دستگاه فرز می‌توان به پرتاب تراشه و براده در حین کار اشاره کرد. پس‌زنی یکی دیگر از خطرات کار با دستگاه فرز و مینی فرز است از خطرات دیگر می‌توان به گیر کردن لباس، شوک الکتریکی، آتش سوزی و… اشاره کرد.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم در هنگام استفاده از دستگاه فرز و مینی فرز باید به نکات ایمنی مختلفی توجه کنید. شما باید برای کاهش خطرات از تجهیزات ایمنی مختلف مانند دستکش و کلاه ایمنی، عینک و لباس ایمنی استفاده کنید. این تجهیزات به شما کمک می‌کند تا در هنگام خطر هیچ مشکلی برایتان ایجاد نشود. امروزه رعایت نکات ایمنی یکی از مهمترین اصول در هنگام استفاده از دستگاه‌های صنعتی است. حتی اگر می‌خواهید از مینی فرز در منزل خودتان استفاده کنید حتماً پیش از استفاده از این دستگاه نکات ایمنی را رعایت کرده و سپس آن را در دستان خود بگیرید. برای دریافت خدمات بیشتر می‌توانید از طریق همین سایت با ما ارتباط بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های مجموعه ما تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.