بررسی تمامی کاربرد های مینی فرز

مینی فرز به دلیل اهمیت ویژه‌ای که دارد در صنابع مرتبط با برش‌کاری و صیقل‌سازی انواع سطوح فلزی کاربرد دارد. این کار به کمک صفحات مختلفی که به مینی فرز متصل می‌شوند، امکان‌پذیر است. مینی فرز ابعاد کوچکی دارد که برای‌ پروژه‌های ظریف با حساسیت بالا کاربرد دارد. همچنین وزن سبک‌تر آن نسبت به فرز باعث شده است تا دقت کار بیشتر شده و در فضاهای مختلفی قابل استفاده باشد. تا انتهای این مطلب برای بررسی دقیق کاربردهای مینی فرز با رستگار صنعت همراه باشید

آشنایی با کاربرد مینی فرز

مهم‌ترین کاربرد مینی فرز، حذف براده‌های آهن و سایر مواد زائد از سطوح فلزی (یا چوب) و همچنین برشکاری فلزات در ضخامت کم است. در واقع هر کدام از دیسک‌ها و صفحات مینی فرز برای هدف خاصی طراحی شده است که به طور مجزا روی آن نصب می‌شوند. به طورکلی کاربردهای مینی فرز را می‌توان در سه دسته بیان کرد:

  1. برش سطوح
  2. پرداخته کردن و پاکسازی سطوح
  3. آماده‌سازی سطوح

کاربرد دستگاه مینی فرز

چند نمونه از مهم‌تربن کاربردهای مینی فرز عبارتند از:

حذف رنگ از سطح بدنه خودرو یا هر وسیله دیگری

از کاربردهای اساسی مینی فرز، پاک کردن رنگ اضافی از سطح بدنه وسایل نقلیه است. متخصصان در حوزه نقاشی و صافکاری ماشین به کمک این وسیله تمامی رنگ‌های پاشیده شده و اضافی روی بدنه خودرو را پاک می‌کنند. این کار معمولا با کمک سری سنباده ممکن می‌شود.

حذف زنگ زدگی از سطوح مختلف با مینی فرز

کاربرد دیگر مینی فرز، پاک کردن زنگ‌زدگی از سطوح است. دیسک سیمی و دیسک سنباده‌ای گزینه‌های خوبی هستند که با نصب آن‌ها به مینی فرز می‌توان در نهایت سلامت سطوح زیرین و تمیزی کار، اقدام به تمیز کردن زنگ‌زدگی کرد. در نهایت بعد از تمیزی کامل، با دیسک سنباده‌ای می‌توان سطح را یکدست و صاف کنید.

سنگ‌تراشی و برش کاشی و سرامیک با مینی فرز

برای برشکاری سنگ‌ها حتی در ضخامت‌های بسیار کم تا حدود یک هشتم اینچ، می‌توان از مینی فرز کمک گرفت. دیسک الماسه‌ای لبه بسیار برنده و تیزی دارد که برشکاری را با نهایت دقت و ظرافت انجام می‌دهد. برای انجام این کار باید سنگ یا کاشی را در لبه میز قرار دهید و به کمک یک آجر و گیره کاشی، آن را روی میز محکم کنید. برای اینکه ترک یا شکستگی در کاشی اتفاق نیفتد، بهتر است خطوط برش را با فاصله خیلی کمی از لبه میز نیز تنطیم کنید.

از بین بردن ملات قدیمی با مینی فرز

از دیگر کاربردهای مینی فرز در بخش ساخت و ساز می‌توان به پاک کردن ملات قدیمی روی سنگ یا آجرها اشاره کرد. مینی فرزی که دیسک الماسه‌ای به آن نصب شده است، جایگزین اسکنه‌ها وابزارالات مشابه شده و با قدرت بیشتری سطوح را از ملات سیمانی پاک می‌کند. برای اینکه به سنگ یا آجر آسیبی نرسد، بهتر است این کار را با دقت انجام دهید یا از افراد ماهر کمک بگیرید.

پاک کردن و تیز کردن ابزار کار با مینی فرز

اگر ابزارآلات فلزی شما مانند بیل یا ابزار نجاری و خراطی‌تان کثیف یا کند شده است، می‌توانید به کمک مینی فرز و دیسک سیمی اقدام به تمیز و تیز کردن آن‌ها کنید. برای این کار باید مینی فرز را به آرامی و با دقت روی سطوح مدنظر کشیده تا نتیجه دلخواهتان حاصل شود. بهتر است برای تیز کردن از دیسک سنگ‌زنی استفاده کنید. برای اینکه نوک ابزارتان شکسته یا خیلی نازک نشود باید مینی فرز را با زاویه تند و به صورت مایل روی ابزار کشیده و طوری آن را در دست بگیرید که کنترل زیادی روی آن داشته باشید.

کاربردهای مینی فرز چیست

نجاری، منبت کاری

جالب است بدانید که از مینی فرز برای منبت کاری روی چوب نیز استفاده می‌شود. لازمه این‌کار نصب دیسک‌های ویژه‌ای است که منبت‌کاری و تراش‌های زیبایی را روی چوب ایجاد می‌کند. مناسب‌ترین دیسک برای منبت‌کاری، دیسک تراشنده-ساینده است که علاوه بر حذف ناهمواری‌های روی سطوح چوبی، اشکال دلخواهتان روی چوب را نیز کنده کاری می‌کند. برای اکثر کارهای تزئینی در حجم بالا به جای استفاده از ابزار منبت‌کاری دستی، مینی فرز توصیه می‌شود، زیرا با این وسیله، ظرافت و زیبایی در زمان کمی ممکن می‌شود.

تذکر مهم در استفاده از مینی فرز

مینی فرز یک وسیله برقی بوده و زمانی که روشن است به طور خودکار کار می‌کند. دیسک‌های این وسیله اغلب تیز و برنده هستند و اپراتور باید از لوازم ایمنی حین کار با آن استفاده کند. همچنین حین تمیز کردن سطوح، باید دقت کنید که به سطح اصلی که سنگ است یا خورو یا سایر سطوح، آسیبی وارد نشود و رنگ آن آسیب نبیند. به همین جهت لازم است برای کار کردن با مینی فرز تمرین و آموزش داشته باشید تا علاوه بر خسارات مالی، از خطرات جانی نیز مصون بمانید. همچنین در زمان خرید مینی فرز بهتر است مدل های مختلف را بررسی کنید و به نسبت نیازتان اقدام به خرید نمایید.

کاربرد مینی فرز

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی بسیار از کارها راحت‌تر شده و در زمان کمتری هم انجام می‌شوند. ساخت مینی فرز با وزن کم و ابعاد کوچک بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، به خصوص در صنایع ساخت و ساز و مشاغلی مانند نقاشی خودرو و نجاری. به کمک دیسک‌های مختلف مینی‌فرز می‌توان کارآیی این وسیله را افزایش داد و در موارد مختلفی از آن استفاده کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.