کاربرد انواع صفحه مینی فرز

کاربرد انواع صفحه مینی فرز با توجه به شکل ظاهری و لبه‌های آن‌ها با هم متفاوت است. هر کدام از این صفحه‌ها کارآیی خاصی دارند. این صفحات دیسک مانند، باید در قسمت مشخص شده روی مینی فرز نصب شوند، تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد. محدودیت خاصی برای استفاده از صفحات مینی فرز وجود ندارد و می‌توان از آن‌ها در سطوح چوبی، فلزی، سنگی و حتی کاشی و سرامیک استفاده کرد. در این مقاله به معرفی انواع صفحه مینی فرز پرداخته‌ایم تا آشنایی بیشتری با این دیسک‌ها داشته باشید.

صفحه مینی فرز چیست؟

صفحه مینی فرز به صفحات دیسک مانندی گفته می‌شود که برای استفاده باید در یک دستگاه مینی فرز نصب شود. با روشن کردن مینی فرز، این صفحات با سرعت بالایی شروع به چرخش می‌کنند و کار برش یا صیقل‌سازی را انجام می‌دهند. با توجه به‌ مدل مینی فرز و صفحه‌ای که انتخاب کرده‌اید، سرعت چرخش آن بین ۲۸۰۰ دور در دقیقه تا ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه است.‌ کاربرد انواع صفحه مینی فرز شامل برش، سنباده‌زنی، صیقل‌کاری، پاک‌کردن رنگ و زنگ زدگی، منبت و تراش‌کاری روی چوب است. همچنین، می‌توان با آن روی سطوح مختلفی مانند فلز، سنگ، ملات، آجر یا چوب کار کنید.

مینی فرز و انواع صفحه

انواع صفحه مینی فرز کدامند و چه کاربردی دارند؟

بعد از آشنایی با صفحه مینی فرز، جا دارد به معرفی انواع صفحه مینی فرز بپردازیم و در حد گنجایش این متن، شما را با آن‌ها آشنا کنیم. با توجه به نوع کار و میزان ظرافت و دقتی که مدنظرتان است، می‌توانید از صفحات با اندازه بزرگ یا کوچک استفاده کنید. این صفحات عبارتند از:

۱-صفحه سنباده مینی فرز

صفحه سنباده که با نام‌های دیسک‌های گریت (grit discs) یا دیسک شن نیز شناخته می‌شوند، اغلب برای سنباده‌زنی روی سطوح فلزی یا نماهای ساختمان کاربرد دارند. هر صفحه، یک ترکیب ساینده دارد که شامل دانه‌های کوچک سنباده است.اندازه این دانه‌ها در صفحات مختلف، متفاوت است. برای شروع کار بهتر است از یک دیسک با دانه‌های بزرگ و تعداد کم شروع کرده و ادامه کار را به دیسک‌های حاوی دانه‌های ریزتر بسپارید.

مینی فرز و صفحه سنباده

۲-صفحه برش مینی فرز

صفحات برش مینی فرز، برای برش‌کاری فلزات و کاشی یا سرامیک کاربرد دارند. دیسک‌های ضخیم‌تر استحکام بیشتری داشته و حین کار مطمئن‌ترند، اما با دیسک‌های باریک برش‌های دقیق‌تر و راحت‌تری ایجاد می‌شود. بهتر است حین انتخاب انواع صفحه برش، به مزایا و معایب آن‌ها توجه کنید. در هر صورت برای جلوگیری از آسیب به سطح قابل برش و شکسته شدن صفحه مینی فرز بهتر است به صفحات فشار وارد نکنید و برشکاری را به آرامی انجام دهید.

۳-صفحه برش الماس

صفحات برش معمولی نمی‌توانند در سنگ‌های محکم و ضخیم برش ایجاد کنند، بنابراین باید از صفحاتی دیگر که دارای سنگ‌های الماس در لبه صفحه است، استفاده کنید. به دلیل اینکه الماس درجه سختی بالایی دارد، بدون اینکه شکسته شود، باعث برش سریع‌تر بتن، کاشی، سنگ و… می‌شود. این صفحات گرچه از صفحات برش معمولی گران‌ترند، اما طول عمر بیشتری داشته و کاراییشان نیز بیشتر است.

۴-فلپ دیسک

فلپ دیسک‌ها صفحاتی هستند که برای صیقل‌دادن سطوح مختلف مانند جای جوش در انواع جوشکاری، کارآیی زیادی دارند. این دیسک‌ها از موادی به نام اکسید آلومینیوم ساخته شده اند که شباهت زیادی به صفحات سنباده دارند. تفاوت اصلی فلپ دیسک و صفحه سنباده در این است، صفحات فلپ از چند لایه ورقه ساینده ساخته شده‌اند. به کمک این دیسک‌ها می‌توان عیوب ظاهری و ناهمواری‌ها در سطوح مختلف را از بین برد و سطحی صیقلی به وجود آورد.

۵-صفحه سیمی

یکی دیگر از انواع صفحه مینی فرز، صفحه سیمی است که ظاهری خشن دارد. این صفحات از سیم‌های مو مانندی تشکیل شده است که عمود بر صفحه دیسک قرار دارند. کاربرد این صفحات برای صاف، صیقلی و تمیز کردن سطوح فلزی سخت است که صفحات سنباده از عهده آن بر نمی‌آیند. البته استفاده از این صفحات در سطوح نرم باعث می‌شود خط و خراش‌های ریزی روی سطوح ایجاد شود. اگر سرعت حین کار برایتان از دقت اهمیت بیشتری دارد، از صفحاتی با سیم‌های پیچ‌خورده و ضخیم استفاده کنید، ولی اگر دقت اولویت بیشتری نسبت به سرعت دارد، صفحاتی با سیم‌های نازک‌تر و صاف انتخاب بهتری هستند.

۶-دیسک استریپینگ رنگ

دیسک استریپینگ رنگ یک جایگزین مناسب برای دیسک‌های سیمی است، به خصوص در مواردی که سطح کار شما از جنس فلز نرم، چوب‌های تزئینی و فایبرگلاس باشد. این صفحات به جای سیم‌های ضخیم و زمخت از سیم‌هایی با جنس پلی الیاف ساخته شده است که هیچ گونه خراش و آسیبی به سطوح وارد نمی‌کند.

۷-پد پولیش مینی فرز

برای پولیش‌کاری انواع سطوح از پد پولیش یا buffing pad یا بافینگ پد استفاده می‌شود. پدهای پولیش مختلفی در بازار وجود دارد که با توجه به کاربرد و سطوح مختلف، کارآیی متفاوتی نیز دارند.

۸-صفحه مینی فرز مخصوص چوب

برای برش و کنده‌کاری روی چوب از صفحاتی با تیغه‌های دندانه‌دار و دایره‌ای استفاده می شود. نوک این صفحات از کاربید ساخته شده که برای سطوح سختی مانند چوب بسیار مناسب است.

انواع صفحات دستگاه مینی فرز کدام اند

سخن آخر

در این مقاله سعی شد در حد امکان، دیسک‌ها و صفحات مختلف مینی فرز معرفی شوند. اینکه کدام صفحه بهتر است، بستگی دارد به کار شما و انتظاری که از این صفحات دارید. به عنوان مثال از دیسک‌های سنباده نباید توقع تمیزکاری سطوح بسیار فلزی با زائده‌های سخت را داشته باشید. قبل از انتخاب این صفحات حتما به ابعاد آن‌ها نیز توجه کنید، زیرا انواع صفحه مینی فرز با ابعاد کوچک برای کارهایی که سرعت بالا احتیاج دارند، مناسب نیستند. در صرتی که نیاز به دریافت مشاوره و یا اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید میتوانید با مشاوریم ما در رستگار صنعت در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.