مینی فرز دیمردار چیست و چه کاربردی دارد؟

با پیشرفت تکنولوژی و بهره‌گیری از علوم جدید در صنعت، مینی فرزهایی وارد بازار شده‌اند که قابلیت تغییر سرعت و تنظیم آن، توسط یک کلید امکان پذیر است. به کمک این مینی فرز دیمردار می‌توان انواع سطوح فلزی، سنگی، کاشی و سرامیک را با سرعت‌های مختلفی برش داد. اگر سوال و ابهامی درباره مینی فرزهای دیمردار و کاربرد آن‌ها دارید، مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

مینی فرز دیمردار چیست؟

مکانیزم کار مینی فرز به این شکل است که موتور الکتریکی داخل آن، نیروی لازم برای چرخش صفحه را تامین کرده تا عمل برشکاری یا صیقل‌سازی سطوح به خوبی انجام شود. مینی فرزهای جدیدی که وارد بازار شده اند از قابلیت دیمر یا کلید تعیین و تنظیم سرعت برخوردار هستند. دیمر قطعه‌ای است که وظیفه تغییر ولتاژ و به دنبال آن تغییر سرعت را در وسایل الکتریکی برعهده دارد. به عبارتی گردش موتور مینی فرز با دیمر تغییر داده شده و تنظیم می‌شود.

بر اساس کاربردهای دیمر در صنایع الکترونیک، دو مدل دیمر که دیمر گازی و دیمر الکتریکی نام دارند، ساخته شده است. دیمرهای گازی امکان تغییر سرعت را با فشار دادن کلید و از حالت کم تا زیاد به طور پيوسته فراهم می‌کنند، اما دیمرهای الکترونیکی سرعت و ولتاژ را در بازه سرعتی مشخصی تغییر می دهند.

در بالا با دو نوع کلید برای کنترل سرعت آشنا شدید، حال نوبت به آن رسیده است که بگوییم نوع کلید به کار رفته در مینی فرز و فرز دیمر دار چیست؟ کلیدهای دیمر دار این امکان را فراهم می‌کنند تا سرعت در بازه‌های مشخصی تغییر کند، اما کلیدهای گازی فاقد آن هستند. بنابراین با توجه به ساختار و کاربرد مینی فرزهای دیمردار، کلید به کار رفته در آن‌ها از نوع دیمر الکترونیکی است تا تغییر بازه‌های سرعتی در حین کار را فراهم ‌سازد. مینی فرزهای دیمر دار برخلاف مینی‌ فرزهای معمولی در ۶ یا ۹ حالت با سرعت‌های مختلف قابل تنظیم هستند.

سرعت چرخش دیسک در مینی فرزهای دیمر دار از ۰ تا ۱۱۰۰۰ دور بر دقیقه قابل تنظیم است. در کلید‌های ۶ حالته، هر ۲۱۰۰ دور بر دقیقه یک حالت و یک شماره دارد. شماره بندی این کلیدها معمولا از ۱ تا ۶ است که ۱ کمترین سرعت و ۶ بیشترین سرعت را دارد.

مینی فرز دیمردار چیست

کاربرد مینی فرز دیمردار چیست؟

کاربرد مینی فرز دیمر دار به جهت امکان تغییر بازه‌های سرعتی آن بسیار گسترده‌تر از مینی فرزهای معمولی است. در ادامه عمده‌ترین کاربردهایی که مینی فرز دیمردار از عهده آن برمی‌آید، آورده شده است:

برش فلزات

یکی از رایج‌ترین انواع کاربرد مینی فرز دیمردار، برش فلزات مختلف است. در بسیاری از موارد به دلیل سختی فلز، لازم است دور مینی فلز را روی حداکثر سرعت آن یعنی ۱۱۰۰۰ دور بر دقیقه تنظیم کنید تا فلز در نهایت سرعت و دقت برش داده شود‌. چنانچه برش فلزات را با دور و سرعت پایین انجام دهید، روند کار به درستی انجام نخواهد شد و برش تمیز و مطلوبی نخواهید داشت.

کاربرد مینی فرز دیمر دار

برش سرامیک، گرانیت و سنگ

یکی دیگر از کاربردهای مینی فرز دیمر دار، امکان برش پرسلان ساختمانی مانند سنگ، کاشی و سرامیک است. لازم است بدانید که در برشکاری کاشی و سنگ، بیشترین سرعت، بهترین سرعت نیست. برای تنطیم سرعت مینی فرز دیمردار باید به جنس پرسلان و سنگ و نوع برش آن توجه کنید. برای کاشی و سرامیک که نسبت به فلزات، سختی کمتری داشته و زودتر آسیب می‌بینند، بهتر است از سرعت‌های پایین‌تر استفاده کنید.

نکته: برای برش کاشی، سرامیک و انواع سنگ‌های گرانیت باید از تیغه گرانیت‌بر استفاده کنید.

 

صیقل‌زدایی و پولیش کاری

بسیاری از سطوح بعد از رنگ‌کاری یا بر اثر گذر زمان دچار زنگ زدگی می‌شوند. برای داشتن سطحی تمیز و هموار می‌توان از مینی فرز دیمردار استفاده کرد. نوع صفحه به کار رفته برای این‌کار، صفحات مخصوص پولیش، سنباده یا صفحات سیمی هستند که بسته به زبر یا نرم بودن سطح، انتخاب شده و نتیجه بخشی مطلوبی خواهند داشت. برای پولیش‌کاری دستگاه را باید روی سرعت ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه تنظیم کنید.

مینی فرز دیمردار چیست و چه کاربردی دارد

برش چوب با مینی فرز دیمر دار

تیغه‌ها و صفحات مخصوصی در بار وجود دارند که با نصب آن‌ها به مینی فرز دیمردار، می‌توان انواع چوب را برش داد یا روی آن حکاکی کرد. برای برش چوب با مینی فرز دیمردار، استفاده از حداکثر سرعت می‌تواند باعث شکسته شدن چوب شود. بهترین سرعت برای برشکاری چوب، ۴۵۰۰ دور بر دقیقه است که مینی فرز مانند یک اره عمل کرده و چوب را به خوبی برش می‌دهد.

سخن آخر

حال که با عملکرد و کارآیی مینی فرزهای دیمردار آشنا شدید، باید بدانید که چیزی که کاربرد این وسیله الکتریکی را متمایز می‌کند، صفحات و دیسک‌هایی هستند که برای برش و پولیش سطوح مختلف باید روی مینی فرز نصب شوند‌. معمولا روی هر صفحه اطلاعات جزئی درباره کاربرد صفحه و بهترین سرعتی که باید با آن کار شود، درج شده است. در نهایت توجه کنید که صفحات خریداری شده تیز باشند تا برش یا صیقل‌سازی به بهترین شکل انجام شود. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره و یا اطلاعاتت بیشتر در زمینه انواع مینی فرزها دارید میتوانید با شماره های موجود در سایت رستگار صنعت تماس بگیرید تا مشاورین ما شما را راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.