نحوه برش کاشی و سرامیک با مینی فرز

برش کاشی با مینی فرز شاید به ظاهر کار ساده‌ای باشد، اما برش‌هایی با شکل دایره یا نیم‌دایره سختی کار را دوچندان می‌کند‌. این مقاله تدوین شده است تا شما علاقه‌مندان با نحوه برش کاشی و سرامیک با مینی فرز به خوبی آشنا شوید. البته باید بدانید که کار کردن با دستگاه پرسرعت و برنده‌ای مانند مینی فرز کار هرکسی نیست و نیاز به آموزش و مهارت دارد.

دستگاه مینی فرز و برش کاشی

روش برش کاشی با دستگاه مینی فرز چگونه است؟

برای برش کاشی و سرامیک در اشکال مختلف می‌توان از دستگاهی به نام مینی فرز استفاده کرد. در واقع به کمک این دستگاه و یک تیغه الماسه می‌توان دشوارترین برش‌ها را روی انواع پرسلان انجام داد. شرط تمیزی کار و عدم آسیب به کاشی‌ها این است که به خوبی با تکنیک‌های برش و انواع تیغه‌ها و صفحات مینی فرز آشنا شده باشید. به همین منظور نکات مفیدی جهت برش کاشی‌ها یا مینی فرز در ادامه بیان شده است:

  • نکته اول: دقت کنید که هنگام برش کاشی با مینی فرز، صفحه به کار رفته به خوبی تیز شده باشد؛ در غیر این صورت کاشی ترک خورده و لبه آن بریده بریده می‌شود.
  • نکته دوم: تیغه‌ها و دیسک‌هایی که دارای لبه به هم پیوسته و بدون دالبر هستند، برش‌های دقیق‌تری ایجاد می‌کنند.
  • نکته سوم: برای اینکه زمان برش کاشی با مینی فرز و تیغه الماسه، از گرد و خاک و صدای زیاد تولید شده در امان بمانید، بهتر است از لوازم ایمنی مانند محافظ گوش، عینک و ماسک مخصوص استفاده کنید.
  • نکته چهارم: قبل از اینکه برش کاشی‌ها را شروع کنید حتما شکل و ابعاد مدنظرتان را با خودکار یا ماژیک روی کاشی اندازه‌گیری کنید تا برش‌هایتان با خطا مواجه نشود.

برش کاشی با دستگاه مینی فرز

برش کاشی با دستگاه مینی فرز به صورت دایره ای چگونه است؟

در مواقعی نیاز است که کاشی را با شکل دایره‌ای برش دهید. به طور مثال برای عبور لوله‌ها یا کفشور آشپزخانه و سرویس بهداشتی باید کاشی دقیقا اندازه دور لوله یا کفشور بوده و دایره‌ای شکل باشد. برای این کار ابتدا باید به کمک تیغه الماسه که کمی هم خم شده است، خطوط اولیه برش را روی کاشی ایجاد کنید. حال باید با مینی فرزی که تا ۳۰ درجه مایل شده است روی خطوط اولیه برشی تا عمق ۱/۵ میلی‌متر ایجاد کنید‌. دقت در این مرحله بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هر لحظه ممکن است کاشی آسیب ببیند و شکسته شود‌. حال باید برش‌هایی با عمق بیشتر ایجاد کنید (تقریبا ۳ میلی‌متر). تا زمانی که کاشی به طور کامل برش داده شود، باید این مراحل تکرار شوند. در پایان باید برای تمیزی کار لبه‌های ناهموار را نیز برش دهید تا شکلی صاف و بدون لبه ایجاد شود‌.

برش کاشی با دستگاه مینی فرز به صورت نیم دایره چگونه است؟

در یک ساختمان گاهی کاشی باید به صورت نیم دایره‌ای برش داده شود تا اندازه لوله‌های به کار رفته شود. برای این کار لازم است مراحل زیر به درستی و دقت طی شوند:

  • ابتدا با صفحه الماسه خطوطی با عمق کم روی کاشی ایجاد می‌کنید.
  • سپس مینی فرز را به صورت خمیده در دست گرفته و نیم دایره را با عمق بیشتری برش می‌دهید.
  • برش‌های عمیق‌تر را به آرامی و تا زمانی ادامه دهید که کاشی به شکل نیم دایره درآید.
  • اگر در پایان کار لبه‌های ناهموار و برجسته مشاهده کردید، حتما آن‌ها را با مینی فرز یا وسیله‌ای به نام انبر کاشی جدا کنید.

برش کاشی با دستگاه مینی فرز به صورت سوراخ‌های کوچک چگونه است؟

برای ایجاد برش‌های دایره‌ای بسیار کوچک مثل سوراخ، باید کار را از پشت کاشی شروع کنید. برای شروع باید یک دایره با شعاع دلخواهتان در پشت کاشی بکشید. سپس از مرکز دایره برش را شروع کرده و به اندازه دلخواهتان که رسید برش را خاتمه دهید.

برای ایجاد سوراخ‌های دیگر باید دایره‌های دیگری پشت کاشی بکشید و از آن‌ها به عنوان راهنما استفاده کنید. سپس تیغه مینی فرز را روی مرکز دایره بگذارید و تا زمانی که سوراخ مدنظرتان ایجاد شد، برشکاری را ادامه دهید.

برش سرامیک با مینی فرز

برش کاشی با دستگاه مینی فرز به صورت مستطیلی چگونه است؟

برش مستطیلی در داخل کاشی شاید به ظاهر راحت‌تر از برش های بالایی باشد، اما در عمل نیاز به دقت بسیار بالایی دارد تا اضلاع مستطیل در همان ابعادی که نیاز است برش داده شوند. برای شروع باید مستطیل مدنظر را در هر دو طرف کاشی بکشید. ابتدا از پشت کاشی شروع کرده و یک ضلع را تا حدود ۱/۵ میلی‌متر برش دهید. سپس همین‌کار را از روی کاشی انجام دهید. تکرار این مراحل تا زمانی که یک ضلع مستطیل برش داده شود لازم است. برای اضلاع دیگر نیز همین مراحل را انجام دهید، اما حین کار دقت کنید که برش‌تان از اندازه اضلاع بیشتر نشده و از خطی که کشیده‌اید عبور نکند‌.

سخن آخر

با آموزش‌هایی که در این مطلب داده شد، آشنایی مختصری با برش انواع شکل‌های هندسی رایج در کاشی آشنا شدید. برای اینکه در این کار مهارت بالایی به دست آورید و به اصطلاح با خم و چم کار بیشتر آشنا شوید، لازم است مراحل فوق را به صورت تمرینی روی چند کاشی انجام دهید. دقت و آرامش حین کار برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار اهمیت دارد، پس هرگز حین برش کاشی با مینی فرز عجله نکنید. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید با مشاورین ما در رستگار صنعت در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.